Fråga:
“Hej ! God vän ( polis ) blev av med körkortet igår . Körde mot gult . Vilket ju ALLA som kör i en storstad gör ibland , även alla ni som bestämt om den så tokiga lagen . Vem av oss / er avgör när det är säkert att stanna ? Kan väl knappast vara någon med körkort som varit med om att ta det här beslutet ?? Själv kör jag mot gult nästan varje gång jag är i Stockholms innerstad . Det är ju omöjligt att veta när det ska slå om från grönt till gult och sen då hinna kolla att det är säkert att stanna ( om det är möjligt i huvudtaget ) så man inte ökar på statistiken för whiplash skador . Hur tänkte ni ? Eller gjorde ni det ? Kjell Westerbotn , hittills ostraffad va d gäller gulkörning . Men det är som vi alla vet bara slumpen som avgör .”
Hej Kjell!
Angående att köra mot gult ljus
Jag vet inte riktigt vem du ställer frågan till eller om du bara vill skriva av dig, men vare sig den som är ansvarig för den här hemsidan eller jag som svarar på läsarfrågor, har något med den bestämmelsen att göra.
Till detta med att köra mot gult. Du har rätt i att det inte är möjligt att veta exakt när det ska slå om från grönt till gult ljus, men det går att förutse någorlunda väl att det bör bli rött snart. Kör man på samma gator ofta så lär man sig känna igen tiderna för rött och grönt. Att köra mot gult ljus blir en vana. Är man ny på platsen så kan man dra slutsatsen att det mycket väl kan slå om snart om det varit grönt ljus en längre tid. Allt handlar i detta fall om stannandeberedskap och förutseende.
Visst finns det en risk i att bli påkörd bakifrån om man tvärstannar vid omslag från rött till gult, men det är fel sätt att köra på. Har man en känsla av det kommer att skifta färg i det närmaste och det finns annan trafik tätt bakom, så kan man släppa på gasen och trampa lite lätt på bromspedalen för att kommunicera sina avsikter med bakomvarande.
“Vem av oss / er avgör när det är säkert att stanna?” Det avgör den enskilde föraren från gång till gång. Det fick man lära sig i sin körkortsutbildning. Du och jag är ansvariga inför trafikförordningen att bete oss på ett trafiksäkert sätt när vi är ute och kör på gatorna. Klarar vi inte det finns risken att vi blir bötfällda eller förlorar vårt körkort för en viss tid, eller för gott. Att inte stanna vid skifte från rött ljus till grönt är grundläggande lika med vårdslöshet i trafik. Sedan finns det olika bedömningsgrunder som avgör från fall till fall. Om din kompis blev av med sitt körkort vid körning mot gult ljus gjordes bedömningen att det fanns tid och utrymme att stanna, utan att det för den skull riskerade att uppstå fara för andra trafikanter. Ett sätt att garanterat hamna i riskzonen för vårdslöshet i trafik är att gasa på för att hinna förbi trafiksignalen när det börjar slå om.
Tidigare trafikinspektör på Trafikverket Förarprov i Uppsala. Numera anställd som trafikingenjör på Sala kommun. Driver Uppkörningsbloggen sedan mars 2016. Där skriver jag om trafik, körkort, trafikregler och körprov.
http://www.uppkorningblog.com
Lämna ett svar