-Lägg till lufttryck, kontroll, rätt tryck, osv…
-Interaktiva bilder med punkter att kontrollera
Säkerhet börjar med dig – ta kontroll över ditt fordon och dina däck!
En säker och trygg körning börjar innan du ens sätter dig bakom ratten. Genom att ha full kontroll över ditt fordons skick och särskilt dina däck, kan du förebygga många problem och risker på vägarna. Fordonskontroll handlar om att säkerställa att alla viktiga komponenter i bilen fungerar som de ska – från bromsar och belysning till vätskenivåer och vindrutetorkare. Men en av de viktigaste faktorerna är däcken. Däckens skick påverkar allt från bromssträcka till bränsleförbrukning och stabilitet i svåra väderförhållanden.
Det här är områden som många lätt glömmer bort i vardagen. Vi förlitar oss ofta på att bilen fungerar som den ska, utan att alltid ta oss tiden att kontrollera viktiga delar som däcktryck eller mönsterdjup. Men att regelbundet kontrollera bilen och däcken är avgörande för att hålla både dig och dina medtrafikanter säkra.
I den här lektionen kommer du att få lära dig hur du utför en grundläggande kontroll av ditt fordon, vad du ska tänka på när det gäller däckens mönsterdjup, tryck och allmänna skick, samt hur du kan upptäcka potentiella problem innan de blir allvarliga. Genom att ha koll på dessa saker kan du förlänga bilens livslängd, köra säkrare och spara både tid och pengar på underhåll.
Säkerhetskontroll, varför?
Ta en titt på nedanstående film..
Att kontrollera däcken är en del av säkerhetskontrollen.
Syftet med att göra en säkerhetskontroll är att du skall kunna upptäcka
eventuella fel på bilen som kan äventyra trafiksäkerheten.
Lufttrycket är en av de sakerna som du kontrollerar när du gör säkerhetskontroll.
Säkerhetskontroll bör genomföras med jämna mellanrum!
Försök att alltid kontrollera punkterna i en viss ordning. Annars är det lätt
att glömma bort något. Säkerhetskontroll är även en obligatorisk del i körprovet.
Inre säkerhetskontroll
-Bältet– Sätt på dig bältet. Ryck i bältet och se om spärren fungerar.
-Speglarna och körställningen –Har du en trafiksäker körställning? Är
speglarna rätt inställda?
-Tutan – Prova tutan
-Styrningen/styrservon – Styr ratten försiktigt åt vänster, utan att hjulen
styrs. Håll ratten styrd och starta motorn och känn efter att motståndet i
ratten minskar och att hjulen styrs.
-Vindrutetorkarna – Testa torkarnas olika lägen och hastigheter. Testa
även spolarna. Kanske dags att byta torkare eller fylla på spolarvätska?
-Ventilationen – Testa defrostern för framrutan genom att känna efter att
det blåser luft på rutan. Tryck in knappen för defrostern till bakrutan och
kontrollera att knappen lyser.
-Färdbromsen/ bromsservon – Färdbromsen, tryck ner bromspedalen i
botten och känn efter så att det inte finns några luftbubblor i bromsvätskan.
Om bromspedalen känns ”svampig” när den är nertryckt i botten är där
med största sannolikhet luft i bromssystemet.
Känn även efter så att det inte finns något läckage. Om bromsen sjunker
ända ner i golvet är det ett tecken på läckage. Bromsservon, pumpa några
gånger på bromsen, för att bygga upp trycket i bromsservon. Håll
bromspedalen lätt nedtryckt och starta bilen. Känn efter så att den sjunker.
Om den sjunker är det ett tecken på att bromsservon fungerar.
-Parkeringsbromsen – Dra åt parkeringsbromsen. Prova att krypköra
försiktigt åt det hållet det är fritt. Lyft endast upp kopplingen till dragläget,
för att känna om det tar emot. Om handbromsen fungerar skall bilen stå
still.
Vissa bilar har elektronisk styr- och bromsservo. Du behöver då inte starta
bilen för att kontrollera dessa. Det räcker att du sätter igång tändningen och
känner att bilen blir lättstyrd, eller att bromsen sjunker ner en bit.
Yttre säkerhetskontroll
Vrid ljusomkopplaren till läge ”parkeringsljus”.
Gå ut och kontrollera fram och bak-
-Parkeringsljus
Slå på tändningen. Vrid till dess normalläge, dvs där halvljuset automatiskt
går igång när tändningen är på. Sätt igång helljuset, dimljusen, vänster
blinkers och lägg i backen.
Gå ur bilen och kontrollera nedanstående punkter-
-Helljus
-Dimljus, fram
-Vänster blinkers, fram och på sidan
-Däcken på vänster sida
-Vänster blinkers bak
-Dimljus bak
-Bakljus
-Backljus
-Skyltbelysning
Stäng av helljuset och dimljusen. Sätt igång höger blinkers.
Gå ur bilen och kontrollera nedanstående punkter-
-Halvljus
-Höger blinkers, fram och på sidan
-Däcken på höger sida
-Höger blinkers bak
-Bakljus
Stäng av blinkersen. Be någon att bromsa samtidigt som du går ut och
kontrollerar-
-Bromsljuset
Motorutrymmet
Kontrollera vätskenivån på motoroljan, kylarvätskan och bromsvätskan.
Titta även efter läckage. Memorera var du hittar dom olika punkterna.
Placeringen kan variera mellan olika bilmodeller och motorer.
Samtliga punkter går inte att kontrollera på alla bilmodeller. Vissa bilar har
exempelvis ingen oljesticka. Du kontrollerar då oljenivån på en display i
bilen. Läs om vad som gäller för just din bil i bilens instruktionsbok.
1. Batteri
2. Oljepåfyllning
3. Oljesticka
4. Kylarvätskebehållare
5. Spolarvätskebehållare
6. Säkringar
7. Bromsvätskebehållare
Däck
Det finns en mängd olika däckstyper och fabrikat. Skillnaderna mellan olika däcksfabrikanter och däckstyper kan vara ganska stora. Vissa däck har bättre grepp på torra vägar än på fuktiga vägar och tvärtom.
Oftast är regummerade däck bäst för miljön. Ett regummerat däck är ett begagnat däck som man har lagt nytt gummi på.
En del bilar är utrustade med ett så kallat nödhjul. Det är till för att användas när du fått punktering på något av däcken. Ett nödhjul skall bara användas för att köra kortare sträckor. Tänk på att om du kör med ett nödhjul är det viktigt att kontrollerar hur fort du får köra med det. Oftast får man inte köra fortare än ca 80 km/t med ett nödhjul. Dessutom får man vanligtvis inte köra längre än ca 8 mil med ett nödhjul. I bilens instruktionsbok hittar du mer information om vad som gäller.
Mönsterdjup
Det är viktigt att du med jämna mellanrum kontrollerar däckens mönsterdjup. Minsta tillåtna mönsterdjup är….
Vinterdäck 3 mm, som används under perioden 1:a Dec – 31:a Mars.
Tänk på att däckets egenskaper försämras när det slitits ner till ca 3-4 mm i mönsterdjup. Risken för vattenplaning ökar. Med andra ord bör du inte vänta med att byta dina sommardäck tills att mönsterdjupet är 1,6mm. Byt redan vid 3-4 mm.
Om du sällan kör med bilen bör du byta däck minst var 10:e år. Däck blir gamla och dess egenskaper försämras med tiden.
Om du behöver byta däck skall du ser till att samtliga däck är av samma typ. Om bilen, t ex är utrustad med sommardäck skall där finnas sommardäck på samtliga hjul. Detsamma gäller med vinterdäck eller odubbade och dubbade däck.
Det är även viktigt att dom två framhjulen har ungefär samma mönsterdjup. Detsamma gäller med bakhjulen. Om du, t ex skall byta höger framhjul är det som regel bäst att byta vänster framhjul också. Då riskerar du inte att få olika mönsterdjup på framdäcken.
Vad är mönsterdjup?
Mönsterdjupet är hur djupa skårorna i däcket är. Ta en titt på bilden. Här ser vi däcket från sidan. Du mäter mellan den djupaste delen däcksmönstret (se den högra pilen) och den högsta delen av mönstret (se den vänstra pilen).
Djupaste delen av däcksmönstret
Slitbana, den högsta delen av mönstret.
Slitbana, den högsta delen av mönstret.
Slitagevarnare
Många däck har inbyggda slitagevarnare som är cirka 1,6mm(varierar mellan däckfabrikaten). Slitagevarnare är höga tvärgående upphöjningar i däckmönstrets botten som framträder när däcket blir slitet. Har dessa däckmönstret samma höjd som slitagvarnaren bör du byta däck omedelbart.
Vinterdäck
Under vinterhalvåret när det finns risk för snö eller halka skall din bil vara utrustad med vinterdäck. Det är märk med ”MS” som står för mud and snow. En del vinterdäck är märkta med en symboler som liknar en snöflinga och en alptopp.
Vinterdäck finns med dubbar eller utan dubbar.
Dubbade vinterdäck ger bäst grepp på:
På snöiga vägar är det ingen större skillnad på greppet mellan dubbade och odubbade däck.
Datum dubbade vinterdäck
Den 16:e April- 30:e September är det förbjudet att använda dubbdäck om det inte är vinterväglag.
Datum vinterdäck
Vinterdäck måste användas när det råder vinterväglag under tiden 1:a December- 31:a Mars.
Vinterväglag
Att bedöma huruvida det är vinterväglag eller inte kan vara svårt. Men om du blir stoppad av polisen är det polisen som gör bedömningen. Men som grundregel kan man säga att det är vinterväglag när det finns is, snö, snömodd eller frost någonstans på vägbanan eller i närheten av vägen.
Vinterdäck på sommaren?
Du får köra med med odubbade vinterdäck på sommaren. Men vinterdäck har oftast ett högre rullmotstånd än vad sommardäck har och detta medför att bränsleförbrukningen och utsläppen av avgaser blir högre. Dessutom är vinterdäck inte gjorda för varmare temperaturer. Detta gör att däcket slits snabbare på sommaren.
Snökedjor
Du får använda sommardäck tillsammans med snökedjor på vintern.
Ekonomi/säkerhet
Kontrollera däckstrycket med jämna mellanrum. Ett felaktigt lufttryck gör att däcket slits ut snabbare än normalt. Dessutom kan väggreppet bli sämre och det är då lättare att få sladd. Med ett felaktigt däcktryck kan även bränsleförbrukningen öka. I bilens instruktionsbok kan du se vad däcktrycket skall vara.
Om däcket slits mer i mitten eller i på sidorna av slitbanan beror det oftast på ett felaktigt lufttryck. Kontrollera även så att där inte sitter något i däcket, som t ex en skruv eller att däcket inte är skadat på sidorna.
Lågfriktionsdäck
Vilken sorts däck du väljer spelar roll för bilens bränsleförbrukning. Välj däck som rullar lätt (lågt rullmotstånd). Med lågfriktionsdäck blir bränsleförbrukningen lägre och därmed blir även utsläppen lägre.
Körsätt
Ju snabbare du, kör desto mer slits däcken. Ett mjukare körsätt sliter dessutom mindre på däcken.
Hjulinställning
Om däcken slits snett är det dags att kontrollera att kontrollera hjulinställningen.
Med en felaktig hjulinställning slits hjulen mycket snabbare i kanterna. I extrema fall kan du även känna att bilen drar åt något håll när du kör på en rak väg.
En vanlig orsak till att man behöver justera hjulinställningen är att man har kört på en trottoarkant. Dom flesta däcksfirmor och verkstäder gör hjulinställningar.
Balansering
Om du kör med ett felaktigt balanserat däck slits det snabbare. Slitaget blir oftast fläckvis på hjulet. De flesta däcksfirmor och verkstäder kan balansera däck. Om du känner att bilen/ratten skakar i vissa hastigheter beror det förmodligen på att något hjul är felaktigt balanserat.
Rätt lufttryck i däcken
Att ha rätt lufttryck i däcken är avgörande för både din säkerhet och bilens prestanda. När däcktrycket är för lågt eller för högt kan det påverka bilens grepp på vägen, öka bromssträckan och försämra bränsleekonomin.
För lågt däcktryck ökar också risken för däckexplosioner, särskilt vid högre hastigheter. Genom att kontrollera lufttrycket regelbunde och innan längre resor, kan du säkerställa att dina däck ger optimal säkerhet och hållbarhet, samtidigt som du sparar pengar på både däckslitage och bränsle.
På många bilar kan du kontrollera vad som är rätt lufttryck på en skylt som sitter på nederkanten av någon av bildörrarna. Kontrollera även i bilens instruktionsbok.
Mer om däck..
Efterspänn alltid hjulbultarna. Om du bytt hjul är det viktigt att du efter att du kört ca 5-10 mil efter bytet efterspänner hjulbultarna. Annars riskerar du att hjulen lossnar. Att efterspänna är speciellt viktigt på aluminiumhjul.
Det rekommenderas att du alltid har dom bästa däcken där bak. Orsaken till detta är att bakdäcken står för den största delen av bilens kursstabilitet. Med bra däck bak minskar risken för bakvagnssladd.
Släp/däck
Om du kör med ett släp på vintern gäller samma regler om sommar/vinterdäck på släpet som för bilen. Tänk på att om du har dubbdäck på bilen så måste du även ha dubbdäck på släpet vid vinterväglag. Annars riskerar du att råka ut för s k fällknivsverkan(dvs att bilen/släpet viker sig som en fällkniv).
Hur gick det?
-Är din bil trafiksäker?
Vill ha säkerhetskontrollen i PDF?