Broms, styrning och avsökning
Bromsteknik och styrning
Det är viktigt att du har en god bromsteknik och att du har rätt teknik när du styr vid en nödsituation.
Men!
Egentligen så borde det inte spela någon roll hur duktig du är på att styra eller bromsa effektivt eftersom att duktiga förare ser till att aldrig hamna i någon situation där de behöver använda sig av dessa kunskaperna.
Bra körning handlar om att förutse farliga händelseförlopp och undvika olyckor!
Bekymret är dock att trafiken inte bara består av en själv. De andra trafikanterna kan försätta dig i svåra situationer där du behöver ha en god bromsteknik.
Dessutom är vi människor. Människor gör fel ibland. Där finns ingen “perfekt förare”!
Bromsteknik
Om något problem plötsligt uppstår, är oftast vår bästa vän -bromspedalen!
Vad många förare gör fel vid en panik inbromsning är att de bromsar tillräckligt kraftigt direkt när faran uppstår.
En effektiv bromsning i en nödsituation ska göras med full kraft, utan fördröjning. Om man
sedan upptäcker att bromsningen blir för kraftig så kan man med fördel lätta något på
bromstrycket.
Om du haft körkort i många år har du säkert kört en del bilar som inte varit utrustade med ABS-system(låsningsfria bromsar). När du tog ditt körkort fick du förmodligen lära dig att du vid en panik inbromsning skall bromsa hårt först, för att sedan lätta lite bromsen. Orsaken till att du skulle lätta på bromsen var att du ville hålla hjulen rullande och därmed behålla bilens styrförmåga.
I dagens bilar med ABS-system behöver du inte lätta på bromsen för att hålla hjulen rullande. ABS-systemet sköter detta åt dig.
Med andra ord: Lätta inte på bromsen förrän faran är över!
En fråga…
-När provade du att bromsa riktigt hårt sist?
Testa!
Du kommer då höra ett knackande ljud ifrån bromsarna och att bromspedalen kanske vibrerar under bromsningen. Bli inte rädd för ljudet! Detta betyder att ABS-systemet arbetar och är helt normalt!
Där har inträffat olyckor på grund av att förare blivit rädda för ljudet och släppt bromsen.
Styrning
Håll ratten med grundpositionen “Kvart i tre”. På så vis kan du styra tillräckligt utan att släppa ratten i de allra
flesta situationer. För hastigheter över 50 km/h behöver du i princip aldrig släppa ratten.
-Men jag lärde mig att jag skulle hålla ratten “Tio i två” när jag tog körkort!?!!
I äldre dagar rådde man folk att hålla ratten “Tio i två”. Dock är alla moderna bilar utrustade med airbag. Om du håller ratten tio i två riskerar du att boxa dig själv vid en krock.
För att styra bilen dit vi vill åka, behöver vi alltid ha koll på vart ratten och därmed hjulen
pekar. Med händerna “kvart i tre” ger vi oss goda förutsättningar för detta.
-Vilken del av handen använder vi när vi styr? Basen på handflatan.
Hur styr vi? Genom att skjuta på ratten med handen som går uppåt.
Blicken
En förutsättning för att bilen skall gå dit du vill är att du tittar dit du vill. Bilen “vill” dit du tittar.
Hastighet, avsökning och risker
Att använda sig av god avsökningsteknik, dvs var man tittar är A och O för att framföra en bil säkert sätt.
Vad innebär god teknik avseende blicken?
- Undersök riskområden på ett strukturerat vis och titta aktivt!
- Kör med fantasi och håll en låg fart där du tror att riskerna finns!
Detta är väl kanske inget nytt men…
Tänk risker!
Lägg den största delen av din uppmärksamhet på det du inte har sett. Det finns ingen
anledning att låsa blicken på det du redan har uppmärksammat.
Här följer lite tjat om vad du lärde i trafikskolan när du tog körkort…
Intressant! Fotgängare? Cyklist?…
Det intressanta är vad du inte redan har sett.
Intressant! Fotgängare? Cyklist?…
Det intressanta är vad du inte redan har sett.
Övergångstället har du sett för längesedan!
Du närmar dig ett obevakat övergångsställe.
Här är det viktigt att du lägger den största delen av din uppmärksamhet på vad som kan
komma ifrån sidorna. Du vet hur det ser ut på övergångsstället men du vet inte om det
närmar sig någon ifrån sidorna som vill gå över vägen. Ha en rörlig blick.
Intressant! Fotgängare? Cyklist?…
Det intressanta är vad du inte redan har sett.
Övergångstället har du sett för längesedan!
Vad tänker ni göra??
Håll koll på de gående åt höger och stanna om någon vill gå över vägen. Men lås inte
blicken på dem. Titta även åt andra hållet för att se om någon vill korsa vägen ifrån vänster
sida. Lita inte på att oskyddade trafikanter alltid är tydliga med vad dom tänker göra. Även
om de gående till höger inte tittar på dig så kan du inte räkna med att dom inte tänker gå
över vägen.
Räkna med det oväntade. Kör inte fortare än att du kan stanna om ifall att..
Var extra försiktig när du skall passera en buss. Någon av bussens passagerare kan springa
ut framför bussen. Sänk hastigheten och håll en god säkerhetsmarginal.
Vänstersväng
Var extra uppmärksam när du skall svänga åt vänster i en korsning.
Jag kan bara hänga på denna?
Mötande trafik?
Det är lätt att framförvarande fordon skymmer mötande trafik.
Tur jag stannade! Jag måste vänta på denna.
Vid detta tillfället skymde den vita varubilen den mötande svarta bilen.
Glöm inte övergångsställen och cykelbanor!
Fotgängaren har grönt ljus
Vänstersvängande bil. Skall väja för fotgängaren!
Vänstersvängande bil
Grönt ljus för fotgängarna
Var speciellt uppmärksam vid vänstersväng. Här är det lätt att glömma bort övergångsstället
och cykelbanan som du korsar i samband med svängen.
Mellan de två vita pilarna finns det ett övergångsställe och en cykelbana. Om du tittar riktigt
noga på bilden så kan du se att den röda pilen pekar på en fotgängare som är bakom den
silvriga bilen som just svängt. Den silvriga bilen har väjningsplikt mot fotgängaren. Tyvärr har
den silvriga bilen förmodligen inte ens uppmärksammat fotgängaren.
Som tur är uppmärksammade fotgängaren den silvriga bilen och väntade därför med att
korsa vägen. Det är mycket vanligt att fotgängare och cyklister blir påkörda i liknande
situationer.
Tänkvärt…
Inom tätbebyggt område är de flesta gator begränsade till 40 km/t vilket kanske kan kännas
som en låg hastighet. Men även i låga hastigheter blir skadorna ofta allvarliga när en bil kör
på en oskyddad trafikant.
De flesta oskyddade trafikanter som blir påkörda av en bil i 50km/t dör av sina skador!
På tal om 50 km/t…
Krock krafterna om du kör ut ifrån 3:e våningen och krockar med marken är de samma som vid en krock i 50 km/t.
-Vad känns värst? Att köra ut ifrån 3:e våningen eller att krocka i 50?