Ansvar
I Sverige är juridiken helt tydlig. Vi bär som förare alltid ansvar för framförandet av ett fordon. Det är
alltid föraren som är ansvarig oavsett vad bilen gör eller inte gör.
Det betyder att vi måste vara försiktiga när vi använder bilens stödsystem, eftersom det är lätt att glömma hur viktigt det är att föraren är uppmärksam och närvarande.
Föreställ dig att du sitter i en rättssal, olyckan är redan ett faktum.
Du körde på en motorväg och hade ett släp kopplat bakom bilen. Din bil hade dubbade vinterdäck trots att det var 10 grader varmt. Den adaptiva farthållaren var inställd på det kortaste möjliga avståndet till bilen framför.
Bilen framför var utrustad med sommardäck och bromsade plötsligt kraftigt – och du hann inte reagera i tid.
Kollisionen var oundviklig.
Nu ställs frågan: “Varför undvek du inte olyckan?”
-Är detta bilens fel? Är det du eller biltillverkaren som bär ansvaret?
-Är detta bilens fel? Är det du eller biltillverkaren som bär ansvaret?
Som förare kan du aldrig skylla på tekniken. Det är alltid ditt ansvar att köra med full uppmärksamhet och anpassa din körning efter vägförhållandena. Enligt Trafikförordningen 2 kap. 1 § måste du som förare visa omsorg och varsamhet, oavsett hur avancerade säkerhetssystem din bil har. Och trots att du använt farthållare, är det ditt ansvar att hålla ett säkert avstånd. Dessutom, enligt 4 kap. 10 e §, får du inte använda mobilen på ett sätt som stör din uppmärksamhet i trafiken.
När det väl gäller, är det alltid du som är ansvarig – inte bilen!
Aktiv säkerhet
Förarstöd och hjälpsystem
Filosofin bakom utvecklingen som sker i bilens teknik är till stor del driven av att försöka
skydda förare och passagerare som färdas i bilen eller befinner sig i närområdet.
Eftersom trafikmiljön är komplex och kräver mycket uppmärksamhet från föraren, har modern teknik
som uppgift att hjälpa föraren bearbeta den information som behövs runt om och i bilen.
Många olycksfall har orsakats av att föraren tappat fokus och låtit sig distraheras, brutit mot
trafikregler eller varit för riskbenägen.
Att vistas i trafikmiljön som förare innebär att man behöver ta ansvar och förhålla sig till både de
oskrivna och de skrivna reglerna. Både för sin egen skull men också för omtanken om sin
omgivning.
Förarstöd(hjälper dig under körningen):
Bilens förarstöd har som syfte att underlätta för föraren i sin uppgift, exempelvis genom att
kunna reglera hastighet på egen hand i relation till andra bilar eller hastighetsbegränsningen.
Vissa bilar kan exempelvis även styra själv, starta och stanna utan input från föraren och
läsa av trafiksituationer i korsningar och trafikljus. Dessa stöd är mindre till för att skydda
föraren och mer till för att skapa fördelar för tillverkaren i sin försäljning.
De har ofta som syfte att försöka ge föraren en mer avkopplad resa, vilket kan vara farligt då det
kan göra att föraren lättare tappra fokus på körningen. Med sådana här system ligger det nära till hands att man låter sig distraheras av mobiltelefonen eller en intensiv konversation med någon i bilen.
Exempel på förarstödssystem är:
-Farthållare
-Autopilot
-Automatisk parkeringshjälp
-Automatisk hastighetsreglering
Hjälpsystem(förebygger olyckor)
Aktiva hjälpsystemen har som uppgift att ge hjälpa föraren att proaktivt undvika olyckor. De är till för att försöka hjälpa föraren om den tillfälligt tappar koncentration och fokus.
Några exempel:
DMS – Driver Monitoring System(Förarövervakningssystem på Svenska).
Om föraren tittar på fel håll, håller på med mobilen eller håller på att somna, ger bilen från sig ljud, vibrationer och/eller bromsar för att ge föraren en påminnelse om vad denhar för uppgift. Varje tillverkare har olika filosofier bakom deras system, vilket gör det svårt att svara exakt hur det fungerar i din bil. Syftet med systemen är att göra föraren uppmärksam på att den har tappat fokus.
Automatiskt bromssystem
Bilar tillverkade från och med 2021 är utrustade med så kallad “Autobroms” system. Det
innebär att bilen själv uppmärksammar en nödsituation och bromsar bilen. Olika tillverkare
har olika filosofier på när detta system ska träda in och ta över kommando av bromsarna på
bilen, men den övergripande funktionen har som syfte att mildra krockvåldet eller undvika en
uppenbar olycka. Funktionen har funnits i flertalet bilar sedan flera år, men har sedan 2021
blivit obligatorisk standardutrustning på alla nya bilar som säljs i EU.
Körfältsassistent
Lane assist eller körfältsassistent har sedan 2024 blivit obligatorisk standardutrustning i alla
nya bilar som säljs i EU. Funktionen har som syfte att uppmärksamma föraren på att de
håller på att lämna körfältet utan att använda blinkers. Varningen görs med ljud, vibrationer eller med att bilen själv hjälper till att styra bilen in i sitt eget körfält igen.
Intelligent Hastighets Assistans – ISA eller Hastighetsövervakning
Bilar från och med 1 juli 2024 måste vara utrustade med ISA och aktiv varning för föraren
om man bryter mot den högsta tillåtna hastigheten på en given vägsträcka. När en förare
väljer att överstiga hastighetsbegränsningen så ska bilen ge ifrån sig en varningssignal och
visa vilken hastighet som gäller där bilen befinner sig. Föraren ska då återgå till laglig
hastighet.
Utvecklingen går snabbt fram..
Det är poänglöst att lära sig samtliga system som finns på marknaden utantill och svårt att göra en komplett lista på samtliga system. Där tillkommer nya system hela tiden. Dessutom har de olika tillverkarna som tidigare nämnts lite olika filosofier och inriktningar på sina system.
Om du intresserad av att få en översikt över olika system så kan du ta en titt här :
Kan man alltid lita på systemen?
Som tidigare har nämnts så är du som förare som är ansvarig när du kör.
Att till 100% lita på att systemen alltid gör vad de skall kan vara farligt!
Här följer några fall där systemen inte fungerat som de skall…
Volvo XC60 – Adaptiv Farthållare i Snöigt Väder
En förare i Kanada förlitade sig på bilens adaptiva farthållare under vinterförhållanden, vilket ledde till en olycka. På grund av snö och dålig sikt misslyckades systemet med att korrekt bedöma avståndet till framförvarande fordon, och bilen hann inte bromsa i tid. Adaptiv farthållare är beroende av sensorer och kameror, vilka kan påverkas negativt av väderförhållanden som snö och regn – något föraren inte tog hänsyn till.
Audi A8 – Park Assist-misslyckande
En förare använde det automatiska parkeringssystemet för att parkera i en trång parkeringsplats. Systemet började manövrera bilen, men missbedömde avståndet till en närliggande pelare, vilket resulterade i skador på bilen. Föraren övervakade inte processen och litade helt på systemet, vilket visar att även automatiska parkeringssystem kan göra fel, och att det alltid är viktigt att vara redo att ingripa.
Nissan – ProPILOT Assist-incidenten
Nissan ProPILOT Assist kombinerar adaptiv farthållare och körfältsassistans, men kräver att föraren har händerna på ratten och är beredd att ta över när det behövs. I ett specifikt fall inträffade nästan en kollision när systemet hade svårt att tolka körfältsmarkeringar på grund av vägarbeten. Föraren var distraherad och märkte inte när bilen började driva mot mötande trafik. Trots att ingen kollision inträffade var situationen mycket farlig och illustrerar riskerna med att lita för mycket på systemen, särskilt när vägförhållandena inte är optimala.
Subaru Outback – Plötsliga Bromsningar
Subaru Outback med EyeSight-systemet har också haft fall där systemet aktiverat nödbromsning utan att det fanns ett verkligt hot. Förare har rapporterat att systemet ibland tolkat broar, vägskyltar eller till och med skuggor som hinder, vilket lett till onödiga och farliga inbromsningar i högre hastigheter. I vissa situationer har detta nästan orsakat påkörningar bakifrån.
Tesla -Autopilot krasch
Bra att veta…
Antisladdsystemet
Antisladd systemet är till för att hjälpa till så att bilen inte får sladd.
Men!
Det kan i viss mån göra att det kan vara svårare att känna att bilen börjar tappa greppet.
Dock finns där finns en varningslampa som berättar om antisladd systemet jobbar. Om lampan blinkar betyder det att systemet arbetar och att du riskerar att få sladd! Om lampan blinkar skall vara beredd på att få sladd och lätta på gasen. Om du kör en manuellt växlad bil skall du även trycka ner kopplingen.
Nödknappen – SOS
Direkt efter incidenten skickar bilens E-call enhet följande data till larmcentralen:
- Olyckans tid och position
- Bilens färdriktning
- Antal passagerare
Satelliter registrerar bilens exakta position
Operatören på Sos-alarm kan se all data som bilen har skickat. Operatören har kontakt med bilen på olycksplatsen och räddningsfordonen.
Digitala vägmärken på vägen varnar övrig trafik
Sjukhus underrättas
Utryckningsfordon rycker ut.
Många moderna bilar är utrustade med en nödknapp (SOS-knapp) som kan användas för att snabbt kontakta räddningstjänst efter en olycka. Vissa system aktiveras automatiskt om bilen är inblandad i en krock och skickar platsdata till nödtjänster, vilket säkerställer att hjälp kommer så fort som möjligt.
–Bekanta dig med din bil! Finns där en nödknapp? Var sitter den i så fall?
Autobroms
Autobroms är till för att upptäcka potentiella hinder och därefter bromsa bilen för undvika en kollision.
Ibland kan systemet göra fel och bromsa när det inte är nödvändigt. Vid sådana tillfällen kan du själv ta över genom att gasa, vilket gör att bilen slutar bromsa automatiskt.
Passiv säkerhet
Passiva säkerhetssystem är de funktioner i bilen som träder i kraft när en olycka redan har inträffat. Till skillnad från aktiva säkerhetssystem, som syftar till att förhindra olyckor, är passiva system utformade för att minska skador och skydda både förare och passagerare när en kollision eller annan farlig situation uppstår.
Dessa system är en viktig del av bilens säkerhetsfunktioner och är avgörande för att skydda människor i och utanför fordonet.
Exempel på passiva säkerhetssystem:
-
Airbags: Vid en kollision blåses airbags upp på en bråkdel av en sekund för att skydda passagerarna från att träffa hårda ytor som ratt, instrumentbräda eller dörrar. De fungerar som en barriär som minskar kraften vid kollision och därmed risken för allvarliga skador.
-
Bilbälte: Ett av de mest grundläggande och viktigaste säkerhetssystemen i bilen. Bilbältet håller fast passagerarna och förhindrar att de kastas framåt vid en krock. Moderna bilar har bilbältessträckare som stramar åt bältet vid en olycka, vilket ytterligare förbättrar skyddet.
-
Krockzoner: Dessa är utformade för att absorbera kraften från en kollision genom att deformeras vid en olycka. Krockzoner, som vanligtvis finns i bilens front och bakparti, fördelar krockkraften bort från passagerarutrymmet och minskar risken för skador.
-
Fotgängarskydd: Många bilar har system som skyddar oskyddade trafikanter, som fotgängare. Exempelvis kan motorhuven vara designad för att minska skador vid en kollision med en fotgängare, och vissa bilar har sensorer som kan upptäcka fotgängare och varna föraren.
-
Nackskydd och stolar: För att förhindra nackskador, särskilt whiplash vid påkörningar bakifrån, är moderna stolar och nackskydd utformade för att ge extra stöd. Nackskydden är justerbara och hjälper till att hålla huvudet stabilt vid en kollision, vilket minskar skaderisken.
Dessa passiva system är alltid redo att aktiveras när en olycka sker och är utformade för att rädda liv och minska skador. Tillsammans med de aktiva säkerhetssystemen ger de ett heltäckande skydd för alla som befinner sig i och runt bilen.
-Ett tanke experiment…
-Vi kör med blanka slitna sommardäck på vintern. Vi plockar bort alla säkerhetssystem, bilbälte och krockzoner och ersätter dem med en enorm spik i ratten som pekar mot dig?
Säkerhetssystem i all ära men..
-Hade du kört saktare eller fortare? Hade du varit mer uppmärksam när du kör? Kan du alltid lita på systemen?
Hur säker är din bil? Vilka system har din bil?
-Gå ut till bilen och kontrollera!
Euro NCAP – Säkerhet på Vägarna
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är ett oberoende europeiskt säkerhetsorgan som testar och betygsätter säkerheten hos nya bilar. Genom rigorösa krocktester och utvärdering av moderna säkerhetssystem ger Euro NCAP en tydlig bild av hur väl ett fordon skyddar förare, passagerare och fotgängare vid en olycka.
Bilarna betygsätts med stjärnor (1–5), där fem stjärnor indikerar högsta säkerhetsnivå. Testerna omfattar områden som:
- Skydd av vuxna och barn i bilen
- Fotgängarsäkerhet
- Säkerhetsteknologi, exempelvis autobroms och filhållningsassistans.
Euro NCAPbetyg är en viktig indikator för konsumenter och företag som vill välja säkra och pålitliga fordon.
HÄR NEDAN FÖLJER MATERIAL SOM SKALL TAS BORT!!!!
Maximal trygghet på vägen – Så skyddar aktiv och passiv säkerhet dig!
Klicka här för att läsa vidare: 6 Bilens stödsystemSäkerheten i moderna bilar kan delas upp i två huvudkategorier: aktiv säkerhet och passiv säkerhet. Aktiv säkerhet handlar om de system och teknologier som hjälper föraren att undvika olyckor innan de sker. Det kan vara allt från elektroniska stabilitetssystem (ESP) som förhindrar att bilen sladdar, till avancerade assistanssystem som adaptiv farthållare och döda vinkel-varnare. Dessa system agerar proaktivt för att minska risken för farliga situationer på vägen.
Passiv säkerhet, å andra sidan, fokuserar på att minimera skador om en olycka ändå inträffar. Här ingår funktioner som airbags, bilbälten, krockzoner och stolens nackskydd, vilka alla arbetar för att skydda föraren och passagerarna under en kollision. Tillsammans bidrar aktiv och passiv säkerhet till att skapa en tryggare körupplevelse, där både riskerna för olyckor och skador minimeras.
1. ABS – Låsningsfria bromsar
1. ABS – Låsningsfria bromsar
Aktiv säkerhet – teknik som förebygger olyckor
ABS (Anti-lock Braking System) förhindrar att bilens hjul låser sig vid en kraftig inbromsning. Detta gör att föraren kan bibehålla styrförmågan under inbromsningen, vilket ökar chansen att undvika en kollision. Systemet pulserar bromskraften på varje hjul med upp till ca 33 pumpningar per sekund. Bromskraften fördelas automatiskt mellan hjulen.
2. TCS – Antispinn system
TCS(Traction Control System) är ett säkerhetssystem i bilar som hjälper till att förhindra hjulspinn under acceleration. Systemet övervakar hastigheten på varje hjul och jämför den med bilens faktiska hastighet. Om ett hjul börjar snurra snabbare än de andra, indikerar det att greppet på vägen minskat. TCS ingriper genom att minska motoreffekten eller aktivera bromsarna på det specifika hjulet för att återställa greppet och förbättra stabiliteten. Detta är särskilt användbart vid körning på hala underlag som regn eller is, och bidrar till att minska risken för sladd och förlorad kontroll.
3. ESP – Elektroniskt stabilitetsprogram
ESP (Electronic Stability Program) är ett avancerat system som hjälper föraren att behålla kontrollen över bilen, särskilt vid hala vägar eller plötsliga manövrar. Om bilen börjar sladda eller tappa grepp, justerar ESP automatiskt kraften till de olika hjulen genom att bromsa individuella hjul eller minska motorns kraft. Detta minskar risken för att bilen välter eller glider av vägen. ESP samarbetar med ABS och TCS systemet. Systemet består av en mängd med olika sensorer, såsom, te x, Hastighetssensorer, G-kraftssensorer och styr sensorer.
Några varningens ord…
Antisladd systemet kan i viss mån göra att det kan vara svårt att känna att bilen börjar tappa greppet.
Dock finns där finns en varningslampa som berättar om antisladd systemet jobbar. Om lampan blinkar betyder det att systemet arbetar och att du riskerar att få sladd! Om lampan blinkar skall vara beredd på att få sladd och lätta på gasen. Om du kör en manuellt växlad bil skall du även trycka ner kopplingen.
4. Däcktryckskontroll
Ett korrekt däcktryck är avgörande för bilens prestanda och säkerhet. Däcktryckskontrollsystemet (TPMS) varnar föraren om ett eller flera däck har för lågt tryck, vilket kan försämra bilens stabilitet, bromsförmåga och bränsleekonomi. Att ha rätt däcktryck minskar också risken för punktering eller däckexplosion under körning.
5. Döda vinkel-varnare
Döda vinkel-varnare är ett system som övervakar bilens döda vinkel och varnar föraren om ett fordon befinner sig där. Detta är särskilt användbart vid filbyten på motorvägar, där fordon i angränsande filer kan vara svåra att se med enbart backspeglarna. Varningen kan ges genom en blinkande ljussignal i sidospeglarna eller en ljudsignal.
6. Lane assist (Filhållningsassistent)
Lane assist, eller filhållningsassistent, använder kameror för att övervaka bilens position på vägen. Om bilen börjar driva ut ur sin fil utan att blinkers används, kan systemet ge en varning och i vissa fall korrigera styrningen för att hålla bilen på rätt kurs. Detta minskar risken för olyckor där föraren oavsiktligt lämnar sin fil.
7. Vägmärkesigenkänning
Detta system läser av och identifierar vägmärken, såsom hastighetsbegränsningar och omkörningsförbud, och visar dem på bilens instrumentpanel eller head-up-display. På så sätt påminns föraren om gällande trafikregler, vilket minskar risken för att missa viktiga skyltar och förbättrar trafiksäkerheten.
8. Adaptiv farthållare
Adaptiv farthållare är en förbättrad version av traditionell farthållare. Förutom att hålla en konstant hastighet kan detta system automatiskt justera bilens hastighet för att hålla ett säkert avstånd till fordonet framför. Om trafiken saktar ner bromsar bilen in, och om det blir fritt kan den accelerera tillbaka till den inställda hastigheten. Detta minskar förarens belastning, särskilt vid långkörningar och i trafik.
9. Autopilot
Autopilot är en avancerad teknik som kan styra, bromsa och accelerera bilen under vissa förhållanden, främst på motorvägar. Även om föraren alltid måste vara uppmärksam och redo att ta över, hjälper autopiloten till att minska förarens arbetsbelastning och kan förbättra säkerheten genom att reagera snabbt och konsekvent i specifika situationer.
Autopiloten är sammankopplad med många av de övriga systemen, som, t ex, Lane assist och den adaptiva farthållaren. En autopilot består av en kraftfull dator och en mängd med kameror och sensorer.
Lita inte för mycket på systemen!
Att bilen har en viss självkörningsförmåga betyder INTE att du som förare kan vila och låta bilen sköta allt jobbet!
10. Bromsassistent
Bromsassistenten är ett system som hjälper föraren att bromsa hårdare vid nödsituationer. Om föraren trycker på bromspedalen för snabbt men inte tillräckligt hårt, känner systemet av detta och ökar bromskraften automatiskt för att förkorta bromssträckan. Detta kan vara avgörande för att undvika en kollision.
11. Nödknappen – SOS
Direkt efter incidenten skickar bilens E-call enhet följande data till larmcentralen:
- Olyckans tid och position
- Bilens färdriktning
- Antal passagerare
Satelliter registrerar bilens exakta position
Operatören på Sos-alarm kan se all data som bilen har skickat. Operatören har kontakt med bilen på olycksplatsen och räddningsfordonen.
Digitala vägmärken på vägen varnar övrig trafik
Sjukhus underrättas
Utryckningsfordon rycker ut.
Många moderna bilar är utrustade med en nödknapp (SOS-knapp) som kan användas för att snabbt kontakta räddningstjänst efter en olycka. Vissa system aktiveras automatiskt om bilen är inblandad i en krock och skickar platsdata till nödtjänster, vilket säkerställer att hjälp kommer så fort som möjligt.
Bekanta dig med din bil! Finns där en nödknapp? Var sitter den i så fall?
12. Trötthetsvarnare
Trötthetsvarnare övervakar förarens körbeteende och varnar om systemet upptäcker tecken på trötthet eller ouppmärksamhet. Detta kan ske genom att analysera styrningsrörelser, bilens hastighet och andra faktorer som kan indikera att föraren håller på att somna eller tappa fokus. Varningen kan ges genom en ljudsignal, en visuell varning på instrumentpanelen eller en vibration i ratten.
13. Collision avoidance system
Där finns kollisionsvarningssystem eller kollisionsundvikande system med olika nivåer av autonomi, dvs vad systemet kan kan göra. Vissa system kan endast föraren genom visuella eller ljudsignaler när ett hinder kommer ut på vägen, andra kan, t om göra en undanmanöver.
Här följer två olika system. Det ena systemet kan endast bromsa och det andra kan både bromsa och göra en undanmanöver.
Kollisionsvarningssystem använder sensorer som radar, kameror och lidar för att övervaka fordonets omgivning och upptäcka potentiella hinder, inklusive andra fordon, fotgängare eller föremål på vägen. Detta förbättrar säkerheten och minskar risken för allvarliga olyckor.
VIKTIGT!
Ibland kan systemet göra fel och bromsa när det inte är nödvändigt. Vid sådana tillfällen kan du själv ta över genom att gasa, vilket gör att bilen slutar bromsa automatiskt.
Passiv säkerhet – skydd när olyckan är framme
Passiv säkerhet handlar om de system och teknologier i bilen som är utformade för att skydda föraren, passagerarna och andra trafikanter om en olycka inträffar. Till skillnad från aktiv säkerhet, som försöker förhindra att olyckor sker, syftar passiv säkerhet till att minska skador och rädda liv när en kollision eller annan farlig situation redan har uppstått.
1. Airbag
Airbags är en av de mest kända och viktiga delarna av passiv säkerhet. Vid en kollision blåses krockkuddarna upp på bråkdelar av en sekund och skapar en skyddande barriär mellan passagerarna och hårda ytor som ratten, instrumentbrädan och bilens dörrar. Airbags minskar kraften på kroppen och minskar risken för allvarliga skador på huvudet och överkroppen.
2. Bilbälte
Bilbältet är ett av de enklaste, men viktigaste, säkerhetssystemen i bilen. Det håller fast passagerarna i sina säten och förhindrar att de kastas framåt vid en kollision. Moderna bilar är utrustade med bilbältessträckare, som stramar åt bältet vid en krock för att ge ännu bättre skydd. Ett korrekt fastspänt bilbälte kan minska risken för dödliga skador med upp till 50%.
3. Inbyggda krockzoner
Krockzoner är delar av bilens kaross som är designade för att deformeras vid en kollision och därmed absorbera en stor del av krockens energi. På så sätt fördelas kraften från en olycka bort från passagerarutrymmet, vilket minskar risken för skador. Främst är krockzoner placerade i bilens front och bakparti.
4. Fotgängarskydd
Många moderna bilar är utrustade med teknologier som inte bara skyddar passagerarna i bilen, utan även oskyddade trafikanter som fotgängare. Exempel på detta är upphöjda motorhuvar som minskar risken för allvarliga skador om en fotgängare skulle träffas, samt sensorer som kan upptäcka fotgängare och varna föraren.
5. Stol och nackskydd
Nackskador, särskilt så kallad whiplash, är vanliga vid påkörningar bakifrån. För att förhindra detta är moderna stolar och nackskydd designade för att ge maximalt stöd vid en olycka. Nackskydden är justerbara och utformade för att minimera kraften på nacken genom att fånga upp huvudet i en kollision och hålla det stabilt.
Aktiv säkerhet omfattar de system och teknologier i en bil som är utformade för att hjälpa föraren att undvika olyckor och farliga situationer. Genom att förbättra bilens stabilitet, kontroll och ge föraren tidiga varningar, fungerar dessa system som ett skydd innan en olycka inträffar. Aktiv säkerhet blir alltmer sofistikerad i moderna bilar och är en viktig del av det övergripande säkerhetspaketet.
Vad tror du?
-Ett tanke experiment…
-Vi kör med blanka slitna sommardäck på vintern. Vi plockar bort alla säkerhetssystem, bilbälte och krockzoner och ersätter dem med en enorm spik i ratten som pekar mot dig?
Säkerhetssystem i all ära men..
-Hade du kört saktare eller fortare? Hade du varit mer uppmärksam när du kör? Kan du alltid lita på systemen?
Vilka system har din bil?
Hur kan de olika systemen som finns på din bil hjälpa dig? Kan alltid lita på dem? Vad skall du se upp för med just de systemen som finns i din bil?
Euro NCAP – Säkerhet på Vägarna
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är ett oberoende europeiskt säkerhetsorgan som testar och betygsätter säkerheten hos nya bilar. Genom rigorösa krocktester och utvärdering av moderna säkerhetssystem ger Euro NCAP en tydlig bild av hur väl ett fordon skyddar förare, passagerare och fotgängare vid en olycka.
Bilarna betygsätts med stjärnor (1–5), där fem stjärnor indikerar högsta säkerhetsnivå. Testerna omfattar områden som:
- Skydd av vuxna och barn i bilen
- Fotgängarsäkerhet
- Säkerhetsteknologi, exempelvis autobroms och filhållningsassistans.
Euro NCAPbetyg är en viktig indikator för konsumenter och företag som vill välja säkra och pålitliga fordon.