Trafiksäkerhet

7 Representativ körning och trafiksäkerhets policy

-Lägg till innehåll, bilder?
-Gör roligare…

TRAFIKSÄKERHETSPOLICY

VARFÖR BÖR VI HA EN TRAFIKSÄKERHETSPOLICY?

Att ha en trafiksäkerhetspolicy är avgörande för att skydda både anställda och företag. Trafiksäkerheten är en del av arbetsmiljön, och en tydlig policy hjälper till att förebygga olyckor, minska skador och skapa en trygg arbetsmiljö. Genom att ha klara riktlinjer visar företaget att det tar ansvar för sina anställdas säkerhet, vilket också leder till färre trafikrelaterade incidenter och kostnader.

VAD SÄGER ARBETSMILJÖVERKET?

Arbetsmiljöverket klargör att arbetsgivaren har ett ansvar för att minimera riskerna för ohälsa och olycksfall i trafiken. Det innebär att arbetsgivaren måste undersöka och bedöma riskerna med trafikarbete och vidta förebyggande åtgärder. Det är viktigt att anställda har rätt kunskaper om trafiksäkerhet – det räcker inte bara med ett körkort! Företag med fler än 10 anställda ska dessutom dokumentera sin trafiksäkerhetspolicy.

BEHÖVER MAN HA EN TRAFIKSÄKERHETSPOLICY?

Ja, om företagets anställda vistas i vägtrafik, är det nödvändigt att ha en trafiksäkerhetspolicy. Det är ett effektivt verktyg för att skapa trygghet och tydliggöra ansvarsfördelningen, samt för att förebygga olyckor och ohälsa.

VAD BÖR EN TRAFIKSÄKERHETSPOLICY INNEHÅLLA?

En trafiksäkerhetspolicy bör innehålla:

  • Åtgärder som säkerställer att policyn efterlevs.
  • Riskbedömning av nuvarande situation.
  • Regler för förare, såsom vilotider, mobilanvändning och hastighetsbegränsningar.
  • Säkerhets- och miljökrav på fordon.
  • Utbildningsplan för trafiksäkerhet.
  • Tydlig uppföljning och åtgärdsplan vid incidenter.

VERKSTÄLLANDE OCH UPPFÖLJNING

Att ta fram en trafiksäkerhetspolicy är bara första steget. Det viktigaste är att den verkställs och följs upp. Genom regelbundna utbildningar och informationsmöten med personalen, säkerställs att alla förstår och följer policyn. Planera även för regelbundna uppföljningar och förbättringar för att säkerställa att trafiksäkerheten alltid är i fokus.

Trafiksäkerhet är inget man lämnar åt slumpen – det kräver medvetet och kontinuerligt arbete. Med en tydlig och genomtänkt trafiksäkerhetspolicy visar företaget att det tar både sina anställdas säkerhet och sitt ansvar på allvar!

Föregå med gott exempel – bli en förebild i trafiken med representativ körning!

-Vad innebär representativ körning?

Representativ körning handlar om det större ansvar du bär när du kör ett fordon som klart
och tydligt är associerat med ditt företag, vare sig det är genom företagets logotyp, färger
eller dekaler. Som förare av en sådan bil är du inte bara ansvarig för din egen säkerhet, utan
du är också en levande ambassadör för företagets varumärke och värderingar.

-Varför är representativ körning viktig?

Tänk dig att du kör en bil med ditt företags logo på sidan. Varje gång du gör något i trafiken
som kan tänkas reta upp dina medtrafikanter, kör över hastighetsgränsen, eller använder
mobilen medan du kör, är det inte bara ditt ansikte andra förare ser – de ser ditt företag. Ditt
beteende på vägen blir en direkt spegling av företaget.
Oprofessionellt uppträdande kan skada företagets anseende och ni kan förlora viktiga
kunder.

Tänkte precis åka och handla blommor….

Bild 1

Bild 2

(Lägg märke till att där är olika text där bak på bilen på de olika bilderna.)

-Vad tycker du är värst? Svordomarna där bak på bilen, eller förarens beteende?

-Två exempel på hur dålig körning kan påverka företagets varumärke:

Aggressiv körning:
Du tutar och gestikulerar mot andra bilister vid en trafikstockning. En video där bilens
dekaler syns tydligt läggs upp på sociala medier och blir viral. Företagets image som
ansvarsfullt och respektfullt kan därmed ta en stor skada.

För hög hastighet:
Du kör konsekvent över hastighetsgränsen med företagets bil. Om du blir stoppad av
polisen kommer alla som passerar se logotyperna på din bil. Detta är inte bra och kan
avskräcka potentiella kunder.

Hur skall man tänka när man kör med en företagsbil?
· Som förare av en tjänstebil bör du alltid:
· Följa trafikregler och visa gott omdöme.
· Hantera stressiga situationer på vägen med lugn och professionellt uppträdande.
· Tänka på att ditt sätt att köra kan ses som en reflektion av företagets värderingar och
professionalism.
Ditt ansvar som företagsambassadör är stort. Genom att köra ansvarsfullt och respektfullt
stärker du företagets varumärke och bidrar till en positiv bild av företaget i samhället.
En stor fördel är att körningen även blir säkrare, eftersom att man skärper sig och inte
slarvar lika mycket.

En tanke…

Den 27 december 1991 inträffade en flygkrasch i Gottröra, Sverige när en SAS-flygning, en
McDonnell Douglas MD-81, på väg från Stockholm till Warszawa tvingades nödlanda.
Orsaken var isbildning i flygplanets motorer, vilket ledde till motorhaveri strax efter starten
från Arlanda flygplats. Trots den dramatiska situationen lyckades piloterna genomföra en
relativt kontrollerad nödlandning i ett fält.

.

Det är dålig reklam för SAS att deras namn associeras med en krasch!

me

Den vänstra bilden är tagen strax efter olyckan. Den högra bilden är tagen senare.

-Kan du se vad som skiljer bilderna åt? Vad gör mannen i den lilla infällda rutan med
röd ram och varför gör han vad han gör?

Klicka på “Vändkort” när du vet svaret.