Trafiksäkerhet

8 Trafikregler

-Fixa fina bilder och lägg till bilder som saknas

Körkortskoll – hur väl minns du trafikreglerna från trafikskolan?


I denna lektionen kommer vi gå igenom några vanliga trafikregler som många bilister har
kunskapsbrister inom. Vi kommer också titta på vad gäller vid körning i körfält.

Du har förmodligen vid det här laget hunnit få en god trafikvana och har därmed bra koll på
våra trafikregler.. Eller??

Hade du klarat teoriprovet inför körkortet om du gjort det idag?

Vi gör ett snabbt test!

-Klicka på “Vändkort” för att få svaret.

Vilken regel gäller i denna korsningen?

Vilken regel gäller i denna korsningen?

Två bilar kör i bredd och körfälten går samman.
Vem skall vänta på vem?

Vem skall köra först här?

Den röda bilen svänger vänster i cirkulationsplatsen.
Den grå bilen kör rakt. Vems fel är det om de krockar?

Tycker du att frågorna var svåra?

Om du inte klarade alla frågorna behöver du inte skämmas!
Det är aldrig fel att göra en lite uppfräschning av sina trafikkunskaper.

Våra vanligaste regler

Innan vi tittar på reglerna så skall vi ta en lite diskussion om ett ord!

HA! Jag hade rätt!!

-Jag hade företräde!

Den har vi väl alla hört?
Ordet företräde, dvs att jag har rätt att köra först är ett gravt missbrukat ord.
Det finns inget som heter ”Jag har företräde!”. Som förare är man alltid skyldig att undvika en
olycka. Det spelar ingen roll om man har ”Rätt” eller ”Fel”.


En snabb genomgång av våra vanligaste trafikregler….

Högerregeln

Högerregeln är en av våra vanligaste trafikregler. Den innebär att du har väjningsplikt mot
alla fordon som kommer ifrån höger, dvs du ska vänta på trafik som kommer ifrån höger.

Högerregeln gäller alla fordon! Om det hade varit t ex en cykel, buss, lastbil eller en moped
som kom från höger så ska den röd/svarta bilen även vänta. Alla fordon står lika inför
reglerna!
Högerregeln gäller på fler ställen än i korsningar. Den gäller även på alla öppna platser, som
t ex på parkeringsplatser eller vid bensinstationer.

Högerregeln gäller alla fordon! Vänta på cykeln.

Gatuskylten berättar att det är en korsning och ingen utfart.

Även en trevägskorsning är en korsning.

Några vanliga missuppfattningar beträffande högerregeln….
En våra enklaste trafikregler, men ändå så svår…..

Att högerregeln inte gäller i trevägskorsningar…
-Högerregeln gäller även i trevägskorsningar!

Att högerregeln inte gäller när fordon kommer från en mindre gata och ska köra ut få en
större gata….
-Vägens bredd spelar ingen roll! Högerregeln gäller ändå!

Att högerregeln inte gäller cyklister….
-Högerregeln gäller alla fordon. En cykel är ett fordon! Högerregeln gäller även cyklar!

Stopplikt och väjningsplikt

Att du måste stanna och väja för övrig trafik vid en stopplikt är du säkert väl medveten om. Du är säkert också medveten om att du skall väja för övrig trafik vid ett väjningspliktsmärke..

Frågan är dock vad som gäller vid ett flervägsstopp eller ett vid flervägs väjning?

I en korsning med flervägsstopp eller flervägsväjning gäller ömsesidig
hänsyn, dvs att ingen har mer rätt att köra före den andra, dvs att ingen har mer rätt att köra före den andra.

Här gäller det att man hjälps åt! Vanligtvis brukar den bil som kommer först fram till
korsningen köra först.
Om du kör den röd/svarta bilen och märker att föraren i den gula bilen minsann inte tänker
väja så innebär det att du ändå är skyldig att vänta. Du är alltid skyldig att undvika en krock.

Huvudled

Om du kör på en huvudled har fordonen på de korsande gatorna väjningsplikt mot dig.
Huvudled märks ut med vägmärket huvudled. Huvudleden fortsätter tills att du passerar
skylten huvudled upphör.

Här ska bilarna som kommer från sidorna vänta på den röd/svarta bilen.
Hur kommer det sig att jag skall väja för bilen som kommer ifrån höger?
BILD (Bilden ifrån bildkortet)
Huvudled märks vanligtvis ut med en eller två vägmärke. När huvudleden börjar är där två
märken, ett på vardera sida av vägen. Om där endast är ett märke är detta endast en
påminnelse om att vägen är en huvudled, dvs det är huvudled även framför märket.

Svängningsregeln

När du ska svänga får du inte hindra trafiken eller trafikanterna på vägen du svänger in på.
Om du ska svänga åt vänster är du skyldig att lämna mötande fordon som ska svänga till
höger, eller köra rakt företräde. Du korsar deras körfält.

Här ska den röd/svarta bilen vänta på den gula bilen.
Svängningsregeln gäller även mot gående och cyklister som korsar gatan du ska svänga in
på.

Körning i körfält

70km/t eller lägre…
I normala fall skall du alltid köra om på vänster sida.
Men du får köra om på höger sida om vägen är begränsad till max 70km/t och har minst 2
markerade körfält. Tanken med denna regel är man vill minska antalet körfältsbyten.

Observera att det krävs att körfälten är markerade(streckade linjer i vägen) för att du ska få
köra om på höger sida. Även om du får köra om på höger sida är det inte alltid lämpligt att göra det. Risken är stor att bilen bredvid inte har sett dig och därför påbörjar ett körfältsbyte mitt i omkörningen.

Behåll körfältet.

Stanna kvar i ditt körfält och undvik onödiga körfältsbyten.

På en väg med fler markerade körfält och med max 70km/t i hastighetsbegränsning ska du
välja det körfält som passar bäst med tanke på din fortsatta färd. Det finns ingen regel som
säger att du ska placera dig åt höger på dessa vägar.

Däremot ska du undvika onödiga körfältsbyten. Byt endast körfält om du ska stanna, svänga
eller köra om. Denna regel är till för att fordon inte skall köra “slalom körning” mellan
körfälten. Med fler körfältsbyten ökar riskerna.
Detta betyder att det inte finns något som heter att din grund placering skall vara i höger
körfält på dessa vägarna.

Över 70km/t.

Home Sweet home!

Endast för omkörning

Om vägens hastighetsbegränsning är över 70km/t skall du hålla dig i höger körfält om du
inte skall göra en omkörning. Omkörningar skall göras i vänster körfält.
Tyvärr ser man ofta bilister som kör om på höger sida på våra motorvägar. Detta är oftast
oansvarigt och farligt. Orsaken till detta är troligtvis att de blandar ihop ovanstående regler.
Där finns dock några få tillfällen som man trots allt får köra om på höger sida när vägen
hastighetsbegränsning är över 70km/t. Det kan exempelvis vara vid köbildning eller när där
är körfältsvägvisare över vägen.

Blixtlåsprincipen

Högerregeln… Glöm det!!

Hjälps åt!

På ställen där två körfält eller körbanor går samman och blir till ett gäller
blixtlåsprincipen(sammanvävning). Det betyder att ni hjälps åt och att varannan bil kör.
Normalt är det den som är först framme som kör först men du får aldrig hävda någon
”förkörsrätt” om den som är i körfältet bredvid inte gör någon ansats att sakta av. Vid
eventuell krock brukar båda förare anses som vållande.