Lägg till:
Start/stopp funktion
Här behövs en film!
Små förändringar som ger stora resultat för både plånboken och planeten!
Med hjälp av Ecodriving, eller miljöanpassad körning kan du sänka dina utsläpp och slippa
tanka lika ofta.
Ecodriving kan leda till betydande bränslebesparingar, vilket inte bara gynnar
miljön utan även minskar kostnaderna för dig som förare.
Besparingarna varierar beroende på fordonstyp, körvanor och trafikförhållanden, men de
flesta förarna sparar ca 10% till 25% i bränsleförbrukning.
Vill du sänka dina utsläpp och samtidigt spara pengar på vägen?
Här följer några råd som gör stor skillnad!
Planera din körning
En av de viktigaste punkterna inom miljöanpassad körning är att köra med framförhållning,
dvs att planera körningen så att du undviker hårda inbromsningar och onödiga stopp.
Ett exempel…
Du är ute och cyklar. Vad är jobbigast? De första pedaltagen när du startar från noll? Eller att
cykla i låg fart och då öka farten?
Svaret är lätt!
Att starta från noll är jobbigast. De första pedaltagen tar mest av dina krafter. Detsamma
gäller med bilen. Låt säga att din bil väger ca 1500kg. Att få 1500kg i rullning kostar bränsle.
Det kostar mindre att öka farten på en bil som redan är i rullning.
För att undvika onödiga stopp kan du….
-Sakta in i tid när du närmar dig en vägkorsning där det står bilar och väntar, så kanske du
kan slippa stanna.
-Anpassa farten till övrig trafik när du ska in i en cirkulationsplats, så att du om möjligt kan
undvika att stanna.
-Anpassa farten inför trafiksignaler så att du om möjligt slipper stanna.
Starter och växelval
Manuellt växlad bil
Kör bara ett par billängder i ettan innan du lägger i tvåan. Gör en bestämd acceleration (ca
halv gas) i 2:an och växla till fyran. Om du redan är uppe i fart och kör i ex 3:an kan du
kanske växla från trean direkt till femman. Prova dig fram. Accelerationer kostar bränsle och
därför är det viktigt att på så kort tid som möjligt kommer upp till marschfart och hög växel.
Försök att inte överskrida 3 000 varv per minut, och gasa inte med mer än halv gas. Annars
riskerar du att sätta katalysatorn ur funktion och öka utsläppen av hälso- och miljöfarliga
ämnen.
Sträva efter att köra på högsta möjliga växel. Som en tumregel kan man säga att, ju högre
växel du kör i, desto mindre bränsle drar bilen.
Automatväxlad bil
När du kör med en manuellt växlad bil skall du sträva efter att köra på så hög växel som
möjligt, detsamma gäller när du kör med en automatväxlad bil.
”Vanlig” automatväxellåda
Om du kör en automatväxlad bil kan du oftast inte bestämma vilken växel du kör i.
Dock kan du ”berätta” för växellådan att du vill att den skall växla upp. Om du lättar försiktigt
på gasen tolkar växellådan det som att du vill att den skall växla upp och växellådan växlar
då oftast upp.
”Adaptiv” automatväxellåda
Vissa bilar har en så kallad adaptiv automatväxellåda. Detta innebär att växellådan lär sig
hur du kör och anpassar växlingarna efter ditt körsätt.
Om du lättar försiktigt på gasen tolkar växellådan detta som att du vill att den skall växla upp
och växellådan växlar då oftast upp. Med tiden har växellådan lärt sig vid vilka tillfällen du vill
växla upp och efter en viss inlärningstid kommer den växla upp exakt vid de varvtalen du vill
att den växlar upp.
En bil med adaptiv växellåda kan i vissa fall ha mindre utsläpp än om bilen varit manuellt
växlad. En bil med adaptiv växellåda motorbromsar när man släpper gasen på samma vis
som en manuell bil gör. Den släpper då inte ut några avgaser.
”Sport” automatväxellåda
På en del automatväxlade bilar har du möjlighet att bestämma vilken växel du vill köra i.
De har oftast ett plus eller ett minustecken på växelföraren. Om du för växelföraren mot
minus tecknet växlar bilen ner och om du för den mot plus växlar den upp. På vissa bilar
vissa kan du även göra växlingen med hjälp av paddlar vid ratten.
Några råd när du kör med en automatväxlad bil..
Om du bara vill göra en mindre fartökning med automatväxlad bil är det viktigt att du inte
pressar ner gaspedalen för snabbt och för långt ner. Om pressar ner gaspedalen snabbt och
långt ner gör bilen en sk ”kick-down”, dvs att den växlar ner till en mycket låg växel för att
den tror att du vill göra en snabb acceleration. Bilen drar mycket bränsle vid en sådan här
nedväxling.
Du kanske behöver göra en kick-down när du skall göra en omkörning men det är helt
onödigt när du bara vill göra en mindre fartökning.!
Jämn gas och hastighet
Håll ett så jämnt tryck på gaspedalen du kan. Det underlättar om du håller ett rejält avstånd
till framförvarande fordon. Då påverkas du inte lika mycket av ryckigheter i exempelvis en
kö.
Håll hastighetsgränserna
-Om du sänker din hastighet från 110 till 100 km/tim minskar du bränsleförbrukningen med 10
procent.
-Om du sänker din hastighet från 100 till 90 km/tim minskar du bränsleförbrukningen med
ytterligare 10 procent.
Överlag förlorar du mindre tid på att köra långsammare än du kanske tror?
Studier har visat att om alla höll hastighetsbegränsningarna så skulle vi spara motsvarande
200000 personbilars utsläpp årligen.
Bromsning och motorbromsning
Använd motorbromsen så mycket som möjligt.
Planera körningen och sänk farten genom att släppa gasen i tid (släpp den helt). Växla ner strax innan motorns varvtal minskat till ca 1000 varv/minut.
Moderna bilar drar inte något bränsle vid motorbromsning.
Att använda sig av motorbromsen ger ofta en dubbel vinst! Om du sänker farten mestadels
med hjälp av motorbromsen kräver detta oftast att du släpper gasen i god tid inför
exempelvis korsning eller en sväng. Följden av detta blir att du måste släppa gasen tidigt
inför exempelvis en korsning eller en sväng. På så vis har du även sparat bränsle genom att
du har gasat mindre.
Enda nackdelen med detta är att du riskerar att bromsarna blir dåliga på grund av att de
används för lite. Detta kan dock lätt avhjälpas genom att du ”motionerar” bromsarna lite då
och då genom att trycka till lite hårdare. Tänk på att kontrollera bakomvarande trafik innan
du ”motionerar”!….
Tomgångskörning
Undvik tomgångskörning!
Tomgångskörning gör både din plånbok tunnare och förstör miljön. Se till att ha gjort allt klart
innan du startar motorn. Ställ in stol, speglar, lägg bilen i växel och släpp parkeringsbromsen
innan du startar motorn.
En kall motor släpper ut mer avgaser än en varm motor. Men dom totala utsläppen blir högre
om du låter bilen stå på tomgång för att låta motorn bli varm innan du kör. Kör iväg direkt
efter att du startat motorn.
Eco-knappen/körlägen
Eco driving med elbil
Elbilar är redan ett miljövänligt alternativ, men med rätt körteknik kan du förlänga räckvidden och optimera energiförbrukningen ytterligare.
Att köra miljövänligt med en elbil skiljer sig inte något större ifrån att köra miljövänligt med en bensin eller dieseldriven bil. Dock finns där några små skillnader.
Här följer fyra saker att tänka på när du kör elbil:
- Optimera klimatkontrollen:
Använd värmen och luftkonditioneringen sparsamt. I extrema fall kan bilens värmesystem stå för ca 30% av förbrukningen. - Förvärm bilens kupé:
Förvärm bilen medan den är inkopplad till laddaren. På så vis sparar du batterikraft under körning. Att värma upp bilen förbrukar mycket energi. Om du värmer upp bilen när den är ansluten till laddaren blir körsträckan längre. - Accelerera alltid så mjukt som möjligt:
Med en diesel eller bensindriven bil sparar du bränsle genom att ge halv gas och sedan växla(se tidigare punkt). Du sparar ingen energi med hjälp av detta körsättet på en elbil. Smyg istället upp farten. - Kör i Eco-läget:
Eco läget anpassar bilens prestanda för att minska bränsleförbrukningen och optimera energihanteringen. Det minskar användningen av luftkonditionering och andra energikrävande system.
Eco driving med hybridbil
Hybridbilar kombinerar en förbränningsmotor och en elmotor. Genom att optimera hur du använder dessa två kraftkällor kan du ytterligare minska både bränsleförbrukning och utsläpp. Att köra miljövänligt med en hybridbil skiljer sig inte något större ifrån att köra miljövänligt med en bensin eller dieseldriven bil. Dock finns där några små skillnader.
Här följer tre saker att tänka på när du kör hybridbil:
Sammanfattning
-Planera din körning – undvik onödiga stopp
-Starter- Kör endast några få billängder innan du växlar upp
-Kör på högsta möjliga växel
-Ha jämn gas och hastighet – Pumpa inte gasen
-Håll hastighetsbegränsningarna
-Använd motorbromsen – Undvik fotbromsen
-Undvik tomgångskörning
-Kör bilen i eco-läget