Är det acceptabelt att skicka sms eller ringa och ta emot samtal i mobilen under körning?
Se vad andra tycker! Forum
In USA dör flera trafikanter av att skicka sms än in alkoholrelaterade trafikolyckor. I Sverige finns det ingen tillgänglig statistik för hur många som dör eller skadas i mobilrelaterade trafikolyckor.
Dagligen framförs fordon med förare som är ivrigt sysselsatta med att prata i telefon, ta emot och/eller skickar textmeddelanden. Detta fenomen ökar stadigt och bidrar till ett ökat antal drabbade döda och skadade i trafiken.
Sms:a under körning?
Ett talande exempel på vad som kan hända när sms skickas under tiden man kör bil. Sms:a under körning? >>
Forum mobilsamtal och sms:a i trafiken
Juli 2014
2014-07-28
Mobiltelefoner kan beslagtas vid en trafikolycka.
Ämne Mobiltelefoner kan beslagtas vid en trafikolycka.
Hårdare tag mot engelska förare som kan få sina mobil beslagtagen om en trafikolycka har inträffat.
/Ernst
Juni 2014
2014-06-18
Insändare Jan Nordenström
Inkom 16:21
Ämne Tala i headset med röststyrning. Inget annat.
Det borde vara lätt att testa vilken uppmärksamhet för trafiken man har kvar när man sms-ar eller talar i telefon med t ex ett barn som har slagit sig och skriker.
(Ganska smal tunnel kvar förmodar jag, men det skulle vara intressant att få fakta om detta!)
Svar:
Hej Jan! Tack för ditt inlägg.
Någon sådan jämförelse som du beskriver känner jag tyvärr inte till, men helt klart är att varje situation där vi förare lämnar vägen med blicken kan leda till en olycka eller ett tillbud.
/Ernst
Maj 2014
2014-05-23
Insändare Lennart Rehle
Inkom 23:56
Ämne Inför förbud mot användning av mobil under färd!
Informera om att omkörning till höger inte är tillåtet vid hastighetsbegränsning på mer än 70 km/Tim. Kontrollera detta med polisinsatser!
Inför förbud mot användning av mobil under färd!
Kommentar:
Hej Lennart! Tack för ditt inlägg.
/Ernst
Omkörning till höger >>
April 2014
2014-04-25
Stopp för sms under körning
Applés sökta patent från 2008 för att förhindra användandet av mobiltelefon under körning t.ex. för att skicka sms har fått godkänt. In English.
Källa: The Telegraph
2014-04-03
Mobil och förarutbildning
Säkrare användning av mobiltelefoner under körning?
Transportstyrelsens rapport hur vi får en säkrare användning av mobiltelefoner under färd att införliva faran med att använda mobil under körning i förarutbildningen.
Källa: Transportstyrelsen
Räcker informationen till för att stävja mobilanvändningen under färd eller är det acceptabelt att skicka sms eller ringa och ta emot samtal i mobilen under körning?
Källa: Svensk Trafiksäkerhet
Mars 2014
2014-03-06
Tydligare regler för mobil
Motormännens Riksförbund anser att regeringen utan dröjsmål bör ta fram tydligare regler för mobilanvändning under färd.
Källa: Motormännen
2014-03-06
Första mobildomen
Första mobildomen 37-årig man dömd
Första mobildomen gav 1 500 kronor i böter. Föraren tappade kontrollen över bilen när han försökte ta upp sin mobil för att svara.
Källa: Södermanslands Nyheter
2014-03-06
Trafikutskottets majoritet vill skärpa reglerna för mobilanvändning vid färd
Trafikutskottet vill ha skärpta regler för mobilanvändning under bilkörning
Skärpta regler för mobilanvändning men regeringen reserverar sig mot majoritetsförslaget och anser att tillräckliga åtgärder redan har vidtagits.
Källa: Riksdagen
Januari 2014
2014-01-20
Första mobildomen
Första mobildomen 37-årig man dömd
Första mobildomen gav 1 500 kronor i böter. Föraren tappade kontrollen över bilen när han försökte ta upp sin mobil för att svara.
Källa: Södermanslands Nyheter
2014-01-16
Insändare Marianne Forsberg
Inkom 10:34
Ämne Endast ta emot samtal genom handsfree.
Endast ta emot samtal genom handsfree, vilket är detsamma som att tala med en passagerare.
Hej Marianne tack för ditt inlägg.
Kommentar: Ja, ett stillsamt samtal.
/Ernst
2014-01-16
Ny alarmerande rapport från USA om sms:andet
Ny alarmerande rapport från USA om sms:andet.
I minst var fjärde trafikolycka i USA var förarnas mobilanvändning orsaken. Sms-andet dödar fler där än rattfylleriolyckorna.
Källa: Motormännen
2014-01-02 Mobiltelefon och sms under körning
Användning av mobiltelefon och sms under körning
Distraherad körning är en riskfaktor som är större bland nybörjare men även drabbar erfarna förare visar ny undersökning. (In English only)
Källa: The New England Journal of Medicine
December 2013
2013-12-26
Insändare Fredrik
Inkom 23:10
Ämne Inför mobilförbud istället och ge förarna böter på stället.
Hej
Det skrivs att de första bilförare som syndat genom att använda mobilen efter det att den nya “BLEKA” lagen ska ställa in för rätta
Hur har polisen resurser till detta? Inför mobilförbud istället och ge förarna böter på stället det blir billigare och säkrare för oss alla.
Svar:
Hej Fredrik! Tack för ditt inlägg.
Jag håller med “lagen” är för tunn. Polisen och rättväsendet kan använda sina resurser på annan brottslig verksamhet.
/Ernst
2013-12-15
Insändare Jonathan
Inkom 14:36
Ämne Kan man anmäla en förare som vinglar på vägen?
Hej!
Kan man anmäla en förare som vinglar mellan filerna samtidigt som han är upptagen med att prata i sin mobil.
Svar: Hej Jonathan! Tack för ditt inlägg.
Visst kan du göra det och om det skulle inträffa en olycka kan du ju stanna på platsen och redogöra för polisen. I annat fall försök hålla dig borta på ett betryggande avstånd.
/Ernst
November 2013
2013-11-28
Insändare Anna
Inkom 00:14
Ämne Vad gäller användning av mobiltelefon när man kör bil?
Hej
Vad är det som gäller med bilkörning och användande av mobiltelefoner?
Svar: Hej Anna! Tack för ditt inlägg.
Den nya regeln som trädde i kraft den 1 december innebär att du inte får använda mobiltelefon under körning om det anses som ett trafikfarligt beteende.
Exempel om polisen ser dig vingla eller kör för nära bilar etc. kan du dömas till vårdslöshet i trafik med kraftiga böter som följd.
/Ernst
2013-11-28
Vem och vad avgör om det är straffbart
Vem och vad avgör när det är straffbart att använda mobilen i trafiken?
Vem avgör och var går gränsen när det räknas som trafikfarligt att använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning i trafiken?
Källa: Motormännen
2013-11-26
Insändare Håkan Nilsson
Inkom 18:16
Ämne Vägtrafikant ska iaktta den omsorg och varsamhet.
När jag tog körkort 1960 fanns §39: “Vägtrafikant ska iakt-ta den omsorg och varsamhet, som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, samt uppträda så, att han icke onödigtvis hindrar eller stör trafiken. Även i övrigt ska vägtrafikant visa hänsyn……”
Finns paragrafen fortfarande kvar? I så fall skulle det väl inte behövas någon ny lagstiftning om förbud mot mobiltelefoner, SMS mm…..
Paragrafen täcker ju redan det mesta och har redan så gjort i mängder av år.
Svar: Hej Håkan! Tack för ditt inlägg.
Paragrafen som du nämner finns i stort sätt kvar med något ändrad text men med i stort sätt samma innehåll.
Vad man nu gjort är att förtydliga risken med att använda kommunikationsutrustning såsom mobil etc. men de lärde tvistar om vad som avgör vad som är ett trafikfarligt beteende.
/Ernst
Trafikförordningen
SFS 1998:1276 >>
2 kap. 1§
2013-11-26
Använd mobilen och få böter
Använd mobilen och få böter.
Från den I december kan du få böter om du använder mobilen eller annan kommunikationsutrustning på ett trafikfarligt sätt.
Källa: Transportstyrelsen
2013-11-01
Insändare Greger
Inkom 11:23
Ämne Körde på fel sida medans han smsa.
Såg en man i en bil som höll på med sin mobil medans han gjorde det körde han över på fel sida det va bara tur att igen mötande fanns.
Helt förkastligt hur kan man bara komma på nåt sånt?
Kommentar: Hej Greger! Tack för ditt inlägg.
Jag håller med dig men vi får vara tacksamma över att det gick bra ändå. Frågan är hur länge det ska få fortgå.
/Ernst
Oktober 2013
2013-10-13
Insändare Christer Jansson
Inkom 11:23
Ämne Skicka sms när man kör bil.
Skicka sms när man kör bil är helt förkastligt. Jag förstår det inte.
Kan ni inte få stopp på eländet?
Svar:
Hej Christer! Tack för ditt inlägg.
Jag håller med dig till hundra procent. Alltför många tar emot och skickar sms under sin körning med bristande kontroll vad som sker i närområdet.
Tyvärr kan inte jag som privatperson få stopp på ofoget.
Ansvariga politiker har ansvaret men kanske inte kan eller ser att risken för olyckor kan likställas med risken för olyckor vid alkoholintag.
Så länge som många politiker uppskattar olycksrisken med sms under körning som liten kommer det att dröja länge till innan uppvaknandet kommer.
Statistiken talar sitt tydliga språk att sms:a under körning ökar risken för olyckor.
/Ernst
2013-10-06
Insändare Elisabeth
Inkom 10:01
Ämne Kan man bil straffad om man pratar i mobiltelefonen?
Kan man bil straffad om man pratar i mobiltelefonen under tiden man kör?
Svar:
Hej Elisabeth! Tack för ditt inlägg.
Om det inträffar en trafikolycka kan du fällas för vårdslöhet eller grov vårdslöshet beroende på vad som har skett.
Svårigheten ligger i bevisningen – jag tror inte ärligheten finns hos så många som på förfrågan uppger om de använt mobilen vid olyckstillfället.
/Ernst
September 2013
2013-09-19
Insändare Jonathan
Inkom 21:42
Ämne Det måste få ett slut nån gång.
Jag vill inte bli dödad för att nån knappar på sin mobil. Det måste få ett slut nån gång.
Kommentar: Hej Jonathan! Tack för ditt inlägg.
Du är inte ensam.
/Ernst
2013-09-05
Insändare Amanda
Inkom 21:42
Ämne Kommer mobilen att förbjudas när vi kör bil?
Hur är det kommer det att bli ett mobilförbud när vi kör bil?
Svar: Hej Amanda! Tack för ditt inlägg.
Frågan har stötts och blötts under en lång tid av år. 2008 röstades ett förslag i riksdagen ner med stor marginal om förbud mot användning av mobil under körning.
Nu tycks det äntligen har svängt mot ett mobilförbud, men det går långsamt och förutom ett okänt antal person- och egendomsskador beräknas 10 till 25 dö varje år i de mobilrelaterade trafikolyckorna.
/Ernst
Sms:a under körning? >>
Augusti 2013
2013-08-28
Insändare Jörgen
Inkom 08:14
Ämne Går det inte att stanna till?
Politikerna bara svänger sig hela tiden. Varför tar de inte sitt ansvar och förbjuder all användning av mobiler så länge man kör. Går det inte att stanna till och snacka i mobilen är det så j-vla viktigt?
Varje dag ser man bilar som vinglar så många fulla förare finns det väl inte?
Kommentar: Hej Lars! Tack för ditt inlägg.
Håller med.
/Ernst
2013-08-01
Mobilsamtal påverkar oss i trafiken.
Mobilsamtal till sambandscentralen bidrog till den svåra tågolyckan i Spanien som inträffade den 24 juli.
Källa: Sydkusten
Juli 2013
2013-07-26
Insändare Lars Gustavsson
Inkom 13:42
Ämne Man behöver fokus på trafiken.
Om man kör bil ska man definitivt inte använda mobilen. Man behöver ha fokus på trafiken när man kör och inte hålla på och knappa på mobilen.
Låt mig sammanfatta:
Många tycker att det går bra med handsfri men det minskar inte olycksrisken.
Många tycker det är okej att svara jag tycker låt bli eller be passageraren svara eller stanna.
Många tror att det är inte är straffbart om det inte sker en olycka men det är det.
Många tror att det inte påverkar förmågan att köra säkert hur kan någon påstå något så dumt.
Mitt råd:
Använd telefonsvararen.
Om du måste ringa, svara, läsa eller skicka ett skicka ett sms stanna på ett säkert ställe.
Vad vinner du? Du kommer fram helskinnad och kan se framåt mot din ålderdom med tillförsikt.
Svar: Hej Lars! Tack för ditt inlägg.
Det du skriver bör ju vara en självklarhet, eller?
/Ernst
Juni 2013
2013-06-24
Insändare Nora Josefsson
Inkom 10:24
Ämne Nära att krocka med mötande
I går på riksväg 45 mötte jag en bil på en fin raksträcka som var fullt upptagen med att kolla på sin mobil jag tutade ihärdigt och svängde höger.
Det var NÄRA hon var helt ute på min sida innan hon väcktes tillbaka till verkligheten.
Själv stod jahägs ner i diket.
Inte stannade hon heller men en annan bil stannade och hjälpte mig upp på vägen igen.
Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.
Varför förbjuder man inte mobil när man kör?
Svar: Hej Nora! Tack för din fråga.
Kvarnarna maler sakta men någon gång ska väl de ansvariga kunna bestämma sig.
/Ernst
2013-06-05
Insändare Evert
Inkom 12:54
Ämne Skicka och ta emot sms.
Jag skulle önska att någon kunde tala om för mig varför det är så farligt att skicka och ta emot sms. Det är ju inte farligare än att snacka.
Jag har haft luren i snart 10 år och det har gått så j-vla bra.
Evert
Svar: Hej Evert! Tack för din fråga.
När du talar i telefon är risken för att en olycka ska inträffa beroende på vad du pratar om, samtalets längd och vilken trafikmiljö du befinner dig i.
Du kanske invänder med att du har koll på trafiken ändå.
I så fall delar jag inte din uppfattning därför allt för många trafikanter råkar ut för olyckor på grund av vi trafikanter ofta har en orealistisk uppfattning av vad vi kan klara av.
Vi överskattar ofta vår förmåga vad vi kan klara av i en plötsligt uppkommen situation. Detta innebär att det inte helt riskfritt att tala i telefon under körning.
Det är en risk som du medvetet tar varje gång du talar i din mobiltelefon. Den alltmer komplicerade trafikmiljön behöver din fulla uppmärksamhet och att du är skärpt under körning.
När du tar emot eller skickar ett sms så har du fokus på mobilen. När du läser eller skickar sms har du definitivt inte samma kontroll på vägen och trafiken runt omkring dig.
Om du inte har sett videon ovan (Sms:a under körning?) så rekommenderar jag dig att se den med förhoppning att du ska tänka på att du vad du utsätter dig själv och dina medtrafikanter för när du skickar eller tar emot sms under det att du kör.
Du är välkommen tillbaka med dina synpunkter.
/Ernst
Maj 2013
2013-05-29
Trafikfarligt beteende
Trafikfarligt beteende avfärdas.
Regeringens förslag till ändring i trafikförordningen när det gäller trafikfarligt beteende avfärdas av Transportstyrelsen.
Källa: Riksdag & Departement
2013-05-26
Insändare Jonas Lindström
Inkom 14:34
Ämne Förbud mot att skicka sms.
Hur kan man skicka sms när man kör bil? Den som gör det tror väl att han är odödlig eller så är han bara dum i huve.
Jonas
2013-05-10
Insändare Sverker Nilsson
Inkom 12:54
Ämne Sover våra myndigheter?
I VTI rapporten tänkbara åtgärder för att reducera farligt användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning under körning vilken överlämnades till regeringen i början på året lämnades förslag på att olika åtgärdsprogram var bättre än förbud.
Jag tänker då närmast på möjligheten att påverka trafikantens beteende att helt avstå från att använda mobilen under körning.
Tyvärr har jag har inte läst något färdigt förslag om vilka åtgärder som ska vidtas för att påverka oss som förare.
Det här är ett stort problem och det är bråttom. Människor dör och skadas allvarligt man undrar om berörd myndighet har somnat?
Läste i går att nya forskningsresultat i USA visar att fler tonåringar omkommer i samband med att de sms:ar och att antalet omkomna är fler än de som omkommer genom rattfylleriolyckor.
Sverige brukar ligga cirka 10 år efter USA men har vi råd att vänta så länge?
Med vänlig hälsning
Sverker Nilsson
April 2013
2013-04-29
Insändare Philip
Inkom 20:02
Ämne Sms och bilkörning.
Hur kan ledande politiker hävda att det inte är så farligt att skriva ett sms när man kör bil? Det sägs vara lika farligt som att köra rattfull.
Riksdagen vill införa ett förbud att skicka sms under bilkörning. Vi får hoppas att förslaget nu äntligen går igenom.
Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet men är nu på sista plats när det gäller att förbjuda förare att skicka sms.
Med vänlig hälsning
Philip
2013-04-28
Insändare Lars Södergren
Inkom 11:38
Ämne Nu får det var nog!
Det borde vara en självklarhet att man inte skriver textmeddelande när man kör bil.
Det borde inte vara svårt för utredarna att i händelse av en olycka fastställa om vederbörande har fått eller skickat något sms vid olyckstillfället.
Vänligen
Lars Södergren
2013-04-19
Insändare Jonathan
Inkom 08:10
Ämne Visst ska man kunna prata i luren när man kör.
Varför ska man inte få prata i mobilen när man kör. Jag har kört bil i snart 10 år och det känns bra att kunna svara när det ringer.
Skicka sms gör inte jag i alla fall man kan ju inte köra bil om man ska titta på mobilen att man skriver rätt.
MVH
Jonathan
December 2012
2012-12-05
Fritt fram att sms:a under körning.
Fritt fram att sms:a under körning. Transportstyrelsen har fått i uppdrag att ta fram en plan för att öka förarnas medvetenhet om riskerna.
Källa: Riksdag & Departement
Juli 2012
2012-07-07
EU och mobilförbud?
10 till 20 förare omkommer varje år till följd av mobil-användning i samband med bilkörning. Kommer EU att införa ett förbud?
Källa: Dala-demokraten
April 2012
2012-04-19
Mobiltelefon eller inte?
Mobilförbud eller inte?
Amerikanska forskare hävdar att olyckor minskade med mobilförbud – tvärtemot de resultat som framlades i VTI:s rapport nyligen.
Källa: Författare Olof Adlercreutz, Teknikens värld
2012-04-10
Mobiltelefon och sms under körning?
Utredningen “Åtgärder mot trafikfarlig användning av kommunikationsutrustning under körning.” – lämnad till regeringen idag. En gedigen utredning med förslag om åtgärder.
Källa: VTI. Katja Kircher, Nils Petter Gregersen och Christer Ahlström.
VTI:s utredning till regeringen >>
Februari 2011
2011-02-13
Blir det ett förbud mot mobilanvändning vid färd?
Telefonsamtal och att skicka textmeddelande under körning är inte acceptabelt.
Antal förare som använder mobilen under körning ökar och därmed ökar också risken för trafikolyckor.
Amerikansk studie visar att telefonera i mobiltelefon är lika farligt som att köra med sprit i kroppen. Skickar man textmeddelanden så ökar risken till det dubbla.
Dagligen framförs fordon med förare som är ivrigt sysselsatta med att prata i telefon, ta emot och/eller skicka textmeddelanden. Detta fenomen ökar stadigt och bidrar till ett ökat antal drabbade döda och skadade i trafiken.
Flera riksdagsmotioner har lagts fram under årens lopp men tyvärr har inget av dessa förslag vunnit gehör. Riksdagsledamöter har naivt framfört att det finns fler distraktioner än att använda mobiltelefon under körning så de finner inget problem. Exempel som störande moment har angetts skifta radiokanal, störande passageraresamtal m.m. eller att det efteråt är svårt att kontrollera vid en trafikolycka vad som orsakade den.
Ett beslut om förbud måste komma snart.
Källa: Svensk Trafiksäkerhet
2009 – Trafikutskottets betänkande – mobilanvändning TU-12-2009-10.
Riksdagens negativa beslut >>
Mars 2011
2010-03-18
Trafikutskottet syn på mobilanvändning under körning
Albanien, Malta och Sverige är de länder i Europa som tillåter mobiltelefoni och bilkörning.
Trafikutskottet har återigen avslagit motioner som rör begränsningar i användning av mobiltelefon under körning.
Källa: Motormännen
………………………………….
Trafikutskottets motivering:
“Ett beslut att tillåta mobiltelefoni endast med användande av handsfree utrustning strider enligt vad utskottet har fått veta mot den samlade kunskap som finns på området, vilken visar att det är samtalet i sig som utgör risken för bilföraren”.
Tyvärr finns det en risk att Sverige förlorar sin position som ledande nation inom trafiksäkerhet – andra länder har redan passerat och fler kommer sannolikt att passera Sverige när det gäller såväl nationellt som internationellt trafiksäkerhetsarbete.
Svensk Trafiksäkerhet
Ernst Donlemar
2010-03-09
Mobiltelefoni och handsfree
Sverige ligger efter – Motormännen kräver handsfree användning av mobil vid bilkörning.
Källa: Motormännen
Januari 2010
2010-01-15
Mobilen – ett dödligt vapen?
Mobilen – ett dödligt vapen? Sms:a och prata i telefon är en stor olycksrisk. När kommer lagändringen?
Källa: NTF
Januari 2008
2008-01-30
Insändare Bengt Stoltz
Inkom 11:27
Ämne Trafikolyckor (av okänd anledning)
Dagligen läser vi notiser rörande trafikolyckor i våra dagstidningar där “föraren kom över i mötande körbana av okänd anledning” eller “fordonet körde av vägen av okänd anledning”.
Jag påstår att en stor del av dessa olyckor inträffar pga förarens ouppmärksamhet till följd av att vederbörande varit koncentrerad på något annat, och att detta “annat” är mobiltelefonen. Mobilen ringer. Var ringer den, jo i väskan eller i fickan. Koncentrationen riktas på att få upp mobilen, bilen går av vägen, eller “vem ringer” en titt på displayen och olyckan inträffar.
Jag har åkt med bilförare som sitter och skriver sms under färden. Jag har mött bilförare som uppenbart varit helt upptagna av mobilen och kommit över på “min” körbana. Det var inte deras förtjänst att inte olyckan inträffade.
Har frågat polisen: kontrollerar ni huruvida förarna vid de där oförklarliga olyckorna har “brukat” sin mobil vid olyckstillfället. Svaret är nej. Det kostar för mycket. Men möjligheten finns.
Jag har ingen lösning på hur vi skall komma tillrätta med detta “ofog”, information synes vara verkningslöst. Men dessa mobilpratande, sms-ande (skrivande eller läsande) förare är minst lika farliga som rattfyllorna på våra gator och vägar.
September 2007
2007-09-24
Mobiltelefoni och den mänskliga faktorn
Mobiltelefoni och trafik – Begränsad studie visar att bilföraren kan balansera uppmärksamheten mellan körning och mobiltelefon.
Hur viktig är de mänskliga faktorn i trafiken?
Test i simulator ger en annan bild av olycksrisken.
VTI:s, rapport 969A, 2004 “Mobile telephone simulator study” från 2004.
Juni 2007
2007-06-17
Insändare Jan Åberg
Inkom 13:21
Ämne MOBILTELEFONEN EN TRAFIKFARA!
Vi har fått en ny trafikfara sedan ett par decennier tillbaka. Nu tänker jag då inte främst på diverse byråkratiskt meddelade föreskrifter i trafiken (kaotiska rondellföreskrifter, ibland närmast slummässiga hastighetspåbjudanden etc), kommunernas ibland helt sanslösa inriktning på jakt på felparkerare (där privata jaktlag bedriver vinstinriktad jakt för att “nedlägga” så många byten som möjligt) – jag tänker på allas vår privata jakt över att ALLTID vara tillgänglig, främst genom att VAR MAN ÄN BEFINNER SIG kunna svara och taga kontakt med andra. Här är några exempel:
Bussföraren Emanuel kör i Göteborgs trafikinfarkt. Många tutar och blinkar och tränger sig, både i tätorten och långt ut i förorterna, ja till och med på tillfartsvägarna, särskillt i rusningstrafiken. Emanuel, som jag bara flyktigt känner, satt jag hos i sätet längst fram mot förarhytten. Rusningstrafik rådde klockan 16.30.
Det var fredag, och folk körde irriterat, somliga som galningar. Emanuel mådde nog heller inte bra. Ännu sämre verkade han må eftersom han följde aktiekursen via sin mobil med jämna 10-minutersmellanrum. Ty hela sitt sparkapital hade han investerat på mobiljätten Eriksson, åtminstone för tillfället; han är en s.k. Daytrader: investera i aktier som har låg kurs och hämta hem vinsterna när kursen antas ligga som högst.
Den här fredagen var Emanuels olycksdag. Ericssons aktier föll som en sten (företagets VD hade i en DN-artikel råkat att uttala sig olyckligt: ” Vårt uppköp av Song Mobil electronics i Kina blev olyckligt eftersom Kinas regering nu talar om att nationalisera verksamheten. Vi försöker nu med direkta förhandlingar med Kinas regering att få en garanti för en oberoende och självständig affärsverksamhet på den kinesiska jättemarknaden.”
Emanuel i bussen utanför Centralstationen i Göteborg blev förstås jättenervös över ett förestående jätteras för Ericssons aktier och beslutade därför snabbt att omedelbart sälja sina aktier i företaget. Det var bara så, att mobiltäckningen utanför Centralstationen i Göteborg just då blev kraftigt överbelastad, många andra personer i området tänkte samma sak som Emanuel, och befann sig i samma situation som han, och Emanuel ringde därför samtal efter samtal till aktiemäklarna utan att lyckas nå dem för försäljning.
Emanuel körde därför både ryckigt och vingligt i den fullsatta bussen som uppfattade honom som berusad när han på samma gång som han körde försökte att ringa sina mobiltelefonsamtal.
Människor som är utsatta för press, visar psykologin, är dåliga på att hantera simultära aktiviteter, dåliga på att hantera flera saker på en gång. Vem som helst som har varit ute i trafiken kan se dessa telefonörer som i bilen (bussen, loket på tåget?) stressat avhandlar sina aktieaffärer, skilsmässogräl, förseningar etc. De gör omkörningar i 100 km fart och observerar ansträngt den omgivande trafiken, ibland missar de att stanna, som busschauffören som missade stoppet trots att passagerarna i god tid hade tryckt på “stannaknappen”! (Aktiekursen om “STOPP” hade tänt deras varningslampor!)
Vad säger då Trafiksäkerhetsverket om detta? All internationell forskning säger att mobiltelefoni i bilar bussar och fordon på vägarna utgör en mätbart störbar faktor för trafiksäkerheten: förarna blir stressade och splittrade från sin huvuduppgift, att säkert och koncentrerat framföra fordonet. Men Sverige, till skillnad från många andra länder, ger förarna rätten att på samma gång hantera mobiltelefonen som de framför sitt fordon!
Trafiksäkerhetsverket har uppenbarligen varit på allt för många seminarier med mobiltelefonbranschen som säger att “effektiviteten med mobil gör att vi kan utveckla vårt näringsliv” och därför bortser från de allvarliga risker som mobilprat innebär.
Trafiksäkerhetsverket börjar nu att bli kringränt av alla negativa lokala erfarenheter.
Nu senast har Göteborgs lokala trafik beslutat att helt förbjuda privata mobila telefonsamtal. Det samma kommer nu också Västtrafik i Göteborg med omnejd beslutat. Trafiksäkerheten sätts här främst och förarna beordras att antingen stanna bussen, spårvagnen etc eller att ta samtal vid någon paus på ändhållplatsen.
Beslutet är mycket väl grundat. Forskare i biologiska effekter av elektromagnetiska fält har funnit att personer som talar mycket i mobiltelefon får stora effekter på den s.k. blod-hjärnbarriären, effekter som nedsätter förarnas reaktionsförmåga och förmåga att reagera på flera olika stimuli på en och samma gång.
Jag välkomnar förbudet mot att ringa i mobil när man kör, både för yrkesförare och för privatbilister.
Trafiksäkerhetsverkets kryperi för mobiltelefoniföretagen är en svensk företeelse, dikterad av vår hyllning till Ericsson. Professor Clas Tingvall vid TSV måste därför lämna sin post, för att ge plats för en en ny person som sätter trafiksäkerheten i centrum!
Denna sidan är ursprungligen skapad av Ernst Donlemar. Sidan är omarbetad av Martin Nilsson för att få en bättre responsivitet på mobiltelefoner. Om någon del av materialet mot förmodan skulle visa sig vara felaktigt beror detta på misstag i omarbetningsprocessen och inte på bristande kunskap från Ernst. Rapportera gärna om ni upptäcker något fel! Vi friskriver oss från eventuella följder felaktigt material kan medföra.