Fråga:
Hej.
Jag tycker det bara blir krångligare och krångligare med alla som säger olika när det gäller rondellkörning. Gör tydliga körfält ( heldragna sträck ) i rondellerna hur du får köra. Själv tycker jag att det uppstår onödiga problem. Nu har jag hört att man alltid när man kör ur rondellen skall använda blinkers . Självklart om du ligger i vänsterfil och skall svänga höger från vänsterfil i rondellen. men om du bara skall igenom rondellen och ligger i högerfilen, där du skall ligga om du skall rakt fram, ( Blinkers ??????) Använder du blinkers i det läget kan det uppstå missförstånd för trafik från höger, att du skall svänga höger in på trafikvägen där bilar som står och väntar för att köra in i rondellen ! Det är t.o.m krångligt att beskriva, det är lättare om man använder en modell och leker lite eller ritar upp en rondell.
Vänliga hälsningar Rolf Weimarsson. Ps. Bra att ni belyser problemet och att polisen övervakar slöhet från bilister som inte orka sätta fingret på spaken vid förflyttning i sidled, och aggresiv körning som förekommer alldeles för ofta av ungdomar som tror att man blir en bra förare ju starkare bil man har .
Svar:
Hej Rolf!
Tack för din synpunkt! Du har rätt i att det blir rörigt när det finns många “experter” som vill uttala sig om hur körning i cirkulationsplats ska gå till. Det blir som med det gamla talesättet: “Ju fler kockar…”
Det är bättre att hämta sin information om hur man ska köra i t.ex. cirkulationsplats från en enda källa. Då får man inte så många motstridiga uppgifter. Den enda källa man behöver är Transportstyrelsen. Om du klickar här kommer du till hela den presentation jag hämtat utklippen (nedan) från, men det kräver att du har möjlighet att öppna dokument i PDF-format. På min blogg har jag lagt in hela PDF; en så där krävs inte den installationen på din dator.
Att ge tecken är inte nödvändigt vid körning i cirkulationsplats annat än vid utfart ur den (om du inte byter körfält inne i cirkulationsplatsen förstås). Många hävdar att man ska ge tecken innan man kör in i cirkulationsplatsen, men det är inte korrekt. I dag är det, till skillnad från när jag tog mitt körkort 1984, tillåtet att ha högerplacering även när man ska svänga vänster i cirkulationsplatsen. Att de har ändrat detta med när man ska ge tecken med blinkers beror på att ett sådant tillvägagångssätt ger lägre ingångshastigheter och leder därmed till lindrigare skador om kollisioner skulle uppstå. Om en annalkande bilist inte visar med tecken var denne ämnar köra i cirkulationsplatsen, så skapar det en osäkerhet hos andra förare vilket leder till en större försiktighet. Det är denna osäkerhet och försiktighet som eftersträvas med det (relativt) nya systemet. Gör som jag och håll dig till Transportstyrelsens rekommendationer för hur körning i cirkulationsplats ska gå till, så slipper du bli förvirrad. Sedan så ska vi alla vara uppmärksamma på att andra inte alltid gör enligt boken, utan förvänta oss det oväntade.
Jag hoppas att detta svar blir till någon hjälp och klarhet.
Tidigare trafikinspektör på Trafikverket Förarprov i Uppsala. Numera anställd som trafikingenjör på Sala kommun. Driver Uppkörningsbloggen sedan mars 2016. Där skriver jag om trafik, körkort, trafikregler och körprov.
http://www.uppkorningblog.com
Lämna ett svar